Jeg kan vil ikke bo hjemme mere

Hej

Jeg er en pige på 12 år der har mange problemer.

Min far døde for 1 1/2 år siden af kræft. Så Jeg bor alene sammen med min mor, lille bror og store søster.

Men nu til sagen. Jeg er bange for at bo hjemem. Vi skændes altid. Min mor truer os og kaster ting efter os. Så sent som i går kastede hun med min søsters nye computer. Hun kastede efter det opladeren efter mig.

Jeg løb ned til nogen af vores venner fordi jeg var så bange og chokeret. Jeg fik en sms fra min søster hvor der stod “kom hjem S, hun er sindsyg” Hun ringede så og sagde “jeg er fucking lige blevet slået”

Ting som disse sker jævnligt.. Jeg blir bange… Jeg er bange… Mor river fat i os og kaster os rundt. Jeg er så bange, jeg vil ikke bo hjemme længere.. Jeg har brug for at komme væk..

Jeg har kigget på opholdssteder osv.

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, du er nervøs for at være hjemme lige nu, når din mor reagerer så voldsomt overfor jer børn.

Du er helt konkret begyndt at se efter opholdssteder, så jeg fornemmer, at du selv mærker, at din grænse er nået, og du ikke vil leve med, at det foregår sådan derhjemme. Det er rigtig godt at have overskud til at mærke efter på den måde.

Jeg tror også, at både du, dine søskende og din mor har brug for hjælp nu. Din mor er muligvis stadig påvirket af, at din far er død... Det kunne i hvert fald godt lyde sådan. Det kan man være i lang tid efter, og det har man brug for hjælp til at bearbejde. Gad vide, om din mor (og jer børn) har fået nogen form for hjælp til at leve med sorgen over din far?

Når man som voksen er meget presset, kan man få svært ved at passe sine børn ordentligt, og så skal man have hjælp af nogle, som har erfaring med sorg. Det er der folk ansat til hos kommunen, og hjælpen er helt gratis at få. Så hvis du fortæller, hvordan det foregår hjemme hos jer, har kommunen faktisk pligt til at hjælpe din familie.

Den hjælp kan godt bestå i, at du og dine søskende flytter et andet sted hen - måske i en kort periode, måske længere tid. Det kan også være, de kan hjælpe din mor så meget, at I ikke behøver at flytte. Ud fra det du fortæller, kan jeg ikke vide, hvad der vil være bedst lige nu, men det kan familiebehandlerne i din kommune meget bedre finde ud af, når de har snakket med dig og dine søskende.

Her på BørneTelefonen hjælper vi nogle gange børn, der skal snakke med kommunen. Man kan få en bisidder til at hjælpe med at ringe til kommunen, skrive ned hvad man gerne vil huske at fortælle - og tage med til møde, hvis der skal være sådan et. Bisidderen er god til at sørge for, at der bliver lyttet til børnene, og at man tager hensyn til, hvad de godt kunne tænke sig skulle ske. Du og dine søskende kan få hjælp af en bisidder, hvis I gerne vil have den støtte - men måske er du så fast besluttet på, hvad du gerne vil, at du allerede er på vej til at tage skridtet selv og ringe til kommunen. Jeg vil bare sige til dig, at vi er klar til at hjælpe dig, hvis du har brug for det.

BørneTelefonens nummer er 116 111, hvis du gerne vil høre lidt mere om de ting, jeg har skrevet til dig. Rådgiverne kan både hjælpe dig helt konkret, og de kan også noget andet - de kan lytte til dig og snakke med dig om de tanker, du har, og det kan virkelig være rart.

Jeg ønsker det bedste for dig.

Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)