Brev
Hjælp mig jeg bliver taget fadt i
Navne er fjernet af redaktionen med hensyn til anonymisering
Hej jeg er et barn på 13 år og jeg vil ikke se den anden forældre altså ikke min far men den anden jeg vil ikke sige hendes navn eller noget så derfor kalder jeg hende for hende der fordi jeg er så sur på hende fordi kort fortalt har hun låst mig inde gjort så jeg ikke kunne se min far og farmor og min storebror sendt mig på opholdssted truet mig med politiet aldrig givet mig nok mad eller rent eller varmt nok tøj at tage på og meget mere som ville tage fem sider at forklare om og alle de her oplevelser er sket sammen med min søster undtagen truet med politiet
Men der er en grund til jeg skriver her i dag det er fordi Vi skulle op i hallen første skole dag og synge sange sammen
min søster skulle have hende der med jeg så en voksen fra min søsters hus min søster bor også på opholdssted også gik hun sammen med hende der og pegede på mig hun bevægede munden jeg kunne ikke høre hvad hun sagde men et eller andet hende der stildte sig hen lige ved siden af min klasse hvor vi skulle side jeg så hende og prøvede at komme væk der fra hende ud af døren men så startede hun at snakke med mig og sagde a mit navn kom her og tog fadt i min skulder og den voksne gjorde ikke noget ved det og stod bare og kiggede og smilede og jeg rykket mig ud af hendes hånd
jeg har dog stadig voldsomme mærker hun løb efter mig min lærer sagde hvad sker der og kiggede underligt på mig jeg måtte sætte mig ned og gemme mig bag mine klasse kammerater mens de kigger underligt men det for at jeg ikke kunne se hende jeg løb inden hun kunne nå at følge efter mig grædende og jeg kunne næsten ikke trække vejret jeg hev efter vejret fordi jeg var så bange
jeg ringede til lederen i mit hus han sagde jeg bare skulle komme så da jeg kom tilbage og fortalte sagde han nå en dårlig skole dag måske den i morgen bliver bedre nå vil du med op til fødselsdag
så sagde jeg bare ja jeg gad ik rigtig men så spurgte de der oppe om jeg ville ned og det ville jeg gerne
kan i ikke nok hjælpe mig
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13 årige pige
Tusinde tak for dit brev. Hvor er det stærkt af dig, at du rækker ud efter hjælp når du ikke ved hvad du skal gøre.
Jeg kan forstå på dit brev, at du har været igennem en del svære ting gennem dit liv. Ud fra de ting du fortæller om, så kan jeg godt forstå, at du ikke har lyst til at se “hende” for tiden. Jeg kalder hende for H her i mit svar, så vi sammen kan “holde styr på hende”.
Jeg ved godt, at det ikke hjælper dig sådan rigtigt, men jeg vil alligevel fortælle dig, at vi får mange breve fra børn og unge, som har forældre de ikke ser, fordi forældrene ikke har passet godt nok på dem.
Det er en svær situation og man kan nemt føle sig alene i verden. Men du skal vide, at du ikke er alene om at have de følelser som følger med, når man vokser op med en forældre som af en eller anden grund ikke passer godt nok på sine børn.
Jeg er så glad for, at du ved at BørneTelefonen findes og vi vil gøre alt for at prøve at hjælpe dig.
Jeg forstår det sådan at både din søster og dig bor på opholdssted lige nu. Du skriver, at H har gjort sådan at du ikke kunne se din far, din bror og din familie på din fars side. Det er jeg ked af at høre – det lyder virkelig ikke godt. Er det rigtigt forstået, at du nu igen ser din bror, din far og din familie på hans side? – Det håber jeg.
Jeg forstår det også sådan at din søster ser H og havde H med til den første skoledag hvor I var samlet i hallen.
Jeg forestiller mig, at det ikke har været rart for dig at møde H i hallen, der hvor du egentligt har ret til at føle dig tryg.
At H kommer hen til dig og tager fat i dig må have været rigtig ubehageligt, og det er heller ikke okay. Jeg forstår så godt at du flygtede.
Jeg sidder og tænker på om I har en klar aftale om at H ikke skal komme hen til dig? Har du mon allerede bedt om hjælp til det? Eller er det dig alene som har besluttet at du ikke vil se hende? Jeg spørger fordi der er forskel på, hvad du kan gøre for at lykkes med at H ikke kommer hen til dig.
Jeg vil prøve at hjælpe dig med hvad du kan gøre.
Først og fremmest så lyder det til, at du kan få hjælp fra lederen på dit opholdssted. Har jeg forstået det rigtigt, hvis jeg fornemmer at du har det okay med ham?
Jeg kan godt forstå, hvis du havde brug for at tale mere om episoden i skolen end han inviterede dig til. Men det lød til at han forstod, at du havde haft en dårlig dag og at han gerne ville hjælpe dig ud af de negative følelser ved at inviterer dig op til fødselsdag. Er det mon også sådan du oplevede det?
Hvis jeg nu er helt gal på den med alle mine gætterier, så er du altså altid meget velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen på 116111 og fortælle om det igen!
Jeg tænker på om du kan tage en snak med ham om hvordan du har det med H. Det er sådan at børn har ret til blive behandlet med respekt og føle sig trygge både hjemme og i skolen. Det er de voksne omkring barnet, som har ansvar for at de rettigheder overholdes.
Derfor er det vigtigt at de voksne ved hvordan du har det med H. Når du er 13 år så har du også ret til at blive hørt. Det betyder at dine voksne og myndighederne skal tage hensyn til din mening når der besluttes noget som omhandler dit liv.
Måske kan din leder kan hjælpe dig med at få lavet en klar aftale om hvornår H er der og hvornår du har “fred” for hende. Lyder det som en ide?
Jeg ved ikke, om du allerede har fortalt dine lærer om hvordan du har det med H. Ellers ville det være en rigtig god ide at få en god snak med en lærer du føler dig tryg ved. Lærerne ved nemlig også, hvordan man kan hjælpe når børn har det svært med deres forældre.
På BørneTelefonen har vi også noget som hedder en bisidder.
Vores bisiddere har hjulpet mange børn og unge, der har haft brug for hjælp. En bisidder er en voksen, der kan møde dig, hvor det passer dig: På en café, på biblioteket, i en park eller hvor som helst I to aftaler. Bisidderen lytter til dig og fortæller dig om de muligheder der er for at få hjælp. Ikke kun til dig – men også til din søster og familie.
Jeg giver dig her et link, hvor du kan læse mere om at få en Bisidder fra Børns Vilkår . Jeg giver dig også et link til en video med Har du brug for hjælp? Få en bisidder hos Børns Vilkår. Så kan du høre lidt om, hvad det vil sige at have en bisidder fra Børns Vilkår. Det er gratis at få en bisidder.
Hvis du føler dig klar til at få en bisidder, kan du ringe direkte Bisidningen på tlf. 35555559 og taste 2 for Bisidning. Hvis du og bisidderen beslutter, at du har brug for at mødes, vil det være nødvendigt, at bisidderen ved, hvem du er.
Det er først når du fortæller dine personoplysninger (fx navn eller adresse), at vi kan hjælpe dig. På den måde kan du selv styre, om du vil have hjælp.
Men alt det kan du tale meget mere om med bisidderen. For nu kan du bare starte med at se det som en samtale med én voksen, der kan hjælpe dig endnu mere end jeg kan her.
Jeg håber virkelig at du får en god aftale omkring H så du kan føle dig tryg i hverdagen. Jeg tror på du kan tage de snakke der skal til for du har allerede vist med dit flotte brev at du har mod til at fortælle hvad du har brug for.
Mange kærlige hilsner fra
BørneTelefonen