hej

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du,

Tak for dit brev, hvor du så fint beskriver, hvilke tanker du gør dig i øjeblikket.. Jeg kan godt forstå, at du ønsker, at der skal ske nogle forandringer i dit forhold til dine forældre. Det er rigtig ærgerligt, når skænderierne fylder så meget, som du beskriver de gør hjemme hos dig. Men en ting er at skændes, noget andet er at skubbe og slå. Det er på ingen måde okay at bruge vold overfor sine børn, måske ved du det allerede, men det er forbudt i Danmark at slå eller på anden måde forulempe sine børn. Og så er det helt lige meget om det er sket en  eller flere gange, det er bare forbudt!

Det lyder som om, at det hjalp på jeres forhold, da du var på efterskole.. Har du tænkt over, hvad der gjorde forskellen? Var det fordi I måske nåede at savne hinanden, eller var det mon fordi du opnåede et privat rum, hvor din mor ikke kunne se i dine ting? Hvis du ikke allerede har gjort det, kan det måske være værd at tænke over, hvorfor det hjalp på jeres forhold. Svaret kan måske  være med til at hjælpe dig med hvilken løsning, der så ville være god nu.. Kan du følge, hvad jeg mener?

Du lyder som en pige, der meget gerne vil forbedre sine karakterer og dermed kunne gå videre i gymnasiet efter sommerferien. Det er da en rigtig god indstilling at have! Samtidig fortæller du også, at du har talt med dine venner om, hvordan du har det derhjemme. Det er dejligt at høre, at du har nogen at dele dine frustrationer med. Det kan være en stor lettelse bare at kunne sige sine frustrationer højt til personer, man har tillid til.

Jeg tænker, at det kunne være rart for jeres familie enten at få noget hjælp til at komme til at tale sammen i stedet for at skændes, eller at du måske fik din egen bolig en overgang? Og som dine venner siger, så kan du henvende dig til kommunen for at få hjælp. De fleste kommuner har en afdeling, som hedder Børne- & Familieteamet, som blandt andet tager sig af sådanne nogle problemstillinger, som dem du er i lige nu. Alt efter hvilken kommune man bor i, er der forskellige muligheder.

Samtidig tænker jeg også om du mon kender til vores Bisidderkorps? For det kunne måske være en hjælp for dig i denne situation.

Når vi bor sammen som familie, skal vi selvfølgelig alle tage hensyn til hinanden og det kan nogle gange være svært. Men som du beskriver dit forhold til dine forældre lige nu, så tænker jeg, at det er vigtigt, at I får noget hjælp til at få det bedre sammen.

Som du selv ønsker, har de fleste af os har brug for et privat rum i familien, et sted hvor man kan være sig selv og have sine ting i fred. Og som 16-årig kan jeg forestille mig, at det er rigtig vigtigt. Men vi har også brug for at kunne tale sammen, dele de gode og dårlige oplevelser og bare hygge os sammen.. Og det lyder ikke som om I har så meget af det lige nu? Er det rigtig forstået?

Der kan som sagt være forskellige løsninger, som ville være gode for jer, men det starter altid med, at man tør bede om hjælp og tør erkende at noget kunne blive bedre. Og det er jo det du lige præcis gør nu ved at skrive til os!  Så du er jo allerede kommet godt i gang med at skabe forandringer!

Hvis du har spørgsmål til svaret, er du velkommen til at skrive igen eller ringe til BørneTelefonen på 116 111.

De bedste hilsner fra BørneTelefonen

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)