Brev
hej
Hej jeg har problemer med mine forældre. Vi skændes hver dag. Min far er også voldig engang imellem. Han har skubbet og slået et par gange.
Jeg går nu på gymnasium i 1.g og mine problemer der hjemme går også udover mine karaktere. Min vejleder har konfronteret mig med at jeg nok vil blive smidt ud af skolen hvis jeg ikke bliver bedre, for ingen af mine lærer tror at jeg kan gennemføre eksamen eller få et godt nok gennemsnit til at gå videre i 2.g.
Derfor ønsker jeg ikke noget mere end at komme væk fra mine forældre. Jeg tror at det vil hjælpe mig både med skolen og på mit forhold til dem. Det gjorde det i hvertfald da jeg sidste år var på efterskole. Mine venner siger jeg skal have komunen til at hjælpe mig. Så kan de finde et sted jeg kan være på kolegie eller noget. Men jeg ved ikke om det er den rigtige løsning at blive “tvangsfjernet”. Hvis ikke vil det også være for hårdt at skulle arbejde samtidig med at jeg studere, hvis jeg ikke får hjælp fra komunen, når der jo stadig er 2 år til jeg får su.
Jeg er i tvivl. Jeg kan ikke bo hjemme mere. Det bringer intet godt. Mine forældre tager sig ikke engang af mig, jeg kunne ligesågodt flytte hjemme fra. Jeg snakker aldrig med dem udover at skændes, jeg sørger desuden selv for min mad og bruger mine egne penge til alt. Jeg føler heller ikke at jeg kan snakke med dem om det, eller noget andet. Jeg stoler ikke på dem. Min mor roder altid i mine private ting selvom hun ved hun ikke skal gå ind på mit værelse, jeg kan ikke havde noget for mig selv. Jeg føler heller ikke at de kender mig. Der er meget de ikke ved om mig som de nok burde som mine forældre…
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du,
Tak for dit brev, hvor du så fint beskriver, hvilke tanker du gør dig i øjeblikket.. Jeg kan godt forstå, at du ønsker, at der skal ske nogle forandringer i dit forhold til dine forældre. Det er rigtig ærgerligt, når skænderierne fylder så meget, som du beskriver de gør hjemme hos dig. Men en ting er at skændes, noget andet er at skubbe og slå. Det er på ingen måde okay at bruge vold overfor sine børn, måske ved du det allerede, men det er forbudt i Danmark at slå eller på anden måde forulempe sine børn. Og så er det helt lige meget om det er sket en  eller flere gange, det er bare forbudt!
Det lyder som om, at det hjalp på jeres forhold, da du var på efterskole.. Har du tænkt over, hvad der gjorde forskellen? Var det fordi I måske nåede at savne hinanden, eller var det mon fordi du opnåede et privat rum, hvor din mor ikke kunne se i dine ting? Hvis du ikke allerede har gjort det, kan det måske være værd at tænke over, hvorfor det hjalp på jeres forhold. Svaret kan måske  være med til at hjælpe dig med hvilken løsning, der så ville være god nu.. Kan du følge, hvad jeg mener?
Du lyder som en pige, der meget gerne vil forbedre sine karakterer og dermed kunne gå videre i gymnasiet efter sommerferien. Det er da en rigtig god indstilling at have! Samtidig fortæller du også, at du har talt med dine venner om, hvordan du har det derhjemme. Det er dejligt at høre, at du har nogen at dele dine frustrationer med. Det kan være en stor lettelse bare at kunne sige sine frustrationer højt til personer, man har tillid til.
Jeg tænker, at det kunne være rart for jeres familie enten at få noget hjælp til at komme til at tale sammen i stedet for at skændes, eller at du måske fik din egen bolig en overgang? Og som dine venner siger, så kan du henvende dig til kommunen for at få hjælp. De fleste kommuner har en afdeling, som hedder Børne- & Familieteamet, som blandt andet tager sig af sådanne nogle problemstillinger, som dem du er i lige nu. Alt efter hvilken kommune man bor i, er der forskellige muligheder.
Samtidig tænker jeg også om du mon kender til vores Bisidderkorps? For det kunne måske være en hjælp for dig i denne situation.
Når vi bor sammen som familie, skal vi selvfølgelig alle tage hensyn til hinanden og det kan nogle gange være svært. Men som du beskriver dit forhold til dine forældre lige nu, så tænker jeg, at det er vigtigt, at I får noget hjælp til at få det bedre sammen.
Som du selv ønsker, har de fleste af os har brug for et privat rum i familien, et sted hvor man kan være sig selv og have sine ting i fred. Og som 16-årig kan jeg forestille mig, at det er rigtig vigtigt. Men vi har også brug for at kunne tale sammen, dele de gode og dårlige oplevelser og bare hygge os sammen.. Og det lyder ikke som om I har så meget af det lige nu? Er det rigtig forstået?
Der kan som sagt være forskellige løsninger, som ville være gode for jer, men det starter altid med, at man tør bede om hjælp og tør erkende at noget kunne blive bedre. Og det er jo det du lige præcis gør nu ved at skrive til os!  Så du er jo allerede kommet godt i gang med at skabe forandringer!
Hvis du har spørgsmål til svaret, er du velkommen til at skrive igen eller ringe til BørneTelefonen på 116 111.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen