Jeg kan ikke holde til mer

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du,

Jeg bliver meget bekymret for dig. Jeg forstår godt, at du er drænet.

Du tror, at jeg ikke vil tænke det er voldsomt og skriver “det er jo ikke fordi jeg bliver slået eller noget”.

Du ved det allerede, men jeg får lyst til at understrege det: dét din mor gør mod dig er vold. Den psykiske vold.

Det er voldsomt, når hun bliver sur over en god karakter og I beskeder skriver til dig, at du ikke har nogen fremtid.

Jeg forestiller mig, hvor svært det må være, at hun i perioder ignorere dig, råber meget af dig og kan finde på at komme ind på dit værelse om natten, vred.

Det skal ændres.

Jeg kan se på dit brev, at du tydeligvis bruger rigtig meget energi på at bekymre dig, være ked af det og måske endda også være bange for din mors reaktioner.

Du tænker tilbage til en anden tid, hvor I havde det anderledes. Hvor du var glad og hvor hun var den, du elskede mest. Sådan har du det ikke lige nu.

Nu tænker du på selvmord. Jeg forstår godt, hvis du synes det er svært at se andre muligheder, når du står helt alene.

Det du oplever kræver utrolig styrke at stå i mod – men du gør det og du har gjort det længe. Det viser mig, hvor stærk du må være.

Du passer godt på dig selv, når du blokerer hendes nummer og låser din dør. Og du passer godt på dig selv, når du rækker ud efter hjælp her hos os. Det var godt gjort!

Lad os sammen se på, hvordan du og din familie kan få noget hjælp, så du ikke skal stå alene mere.

I Børnekonventionen står der, at:

  • Du har ret til forældre, der tager sig af dig og giver dig omsorg, tryghed og beskyttelse.
  • Ingen voksne må bruge psykisk afstraffelse over for dig

Forældre må fx ikke håne og nedgøre deres børn. Det står også i straffeloven. Du kan læse mere om dine rettigheder her.

Der er meget jeg ikke ved, for jeg har kun dit brev. Men det lyder som om, at der er meget lidt plads til dig i din familie.

Du har fx lært at sige det hun ønsker, for ellers frygter du at blive smidt ud. Men på den måde, er det måske svært, at være i kontakt med, hvem du selv er, hvad du drømmer om og hvem du har lyst til at være.

Det kan godt blive skadeligt, for på den måde kan det også blive rigtig svært at kende sig selv, egne behov og grænser. Det skal du have plads til.

Det lyder også meget utrygt og jeg kan godt forstå, at du kommer til at tænke på andre muligheder. Fx et opholdssted.

Det er sådan, at staten og/eller kommunen skal beskytte dig mod vold. Faktisk skal du have hjælp, når du oplever vold derhjemme.

BørneTelefonen har bisiddere, du kan tale med.

Mon du ved hvad det er? Det er voksne professionelle, der kender alt til dine muligheder og rettigheder.

De vil kunne fortælle dig meget mere om muligheden for at få hjælp fra kommunen og hvad mulighederne er ift. opholdssted.

Kommunen skal hjælpe hele din familie. Og det er deres opgave at finde ud af, hvad den bedste hjælp er til lige præcis jer. Jeg kan ikke fortælle dig præcis, hvordan de vil hjælpe dig.

Men jeg ved, at du har ret til at blive passet på og beskyttet, så du kan få det godt. Og at du har ret til at blive hørt og sige din mening. Det kan en bisidder hjælp dig med.

Her kan du se, hvordan bisiddere har hjulpet andre.

Du kan starte med at kontakte dem anonymt på #31#35555559 (tast to for bisidning), hvis du vil høre mere om dine muligheder.

Måske er du bange for, at tingene vil blive værre, når kommunen får det at vide. Det kan du også tale med bisidderen om.

Bisidningen har åben 9-16 mandag til torsdag. Fredag åbner de klokken 9 og lukker klokken 15. Hvis de har lukket, når du læser brevet, kan du ringe til os på 116111 (BørneTelefonens nummer).

Vi har altid åben og kan hjælpe dig med at få kontakt til en bisidder og få den hjælp, du har brug for.

Måske føles det stadig en smule uoverskueligt, men prøv så at huske på, at du kan ringe til os anonymt først. Du behøver ikke gøre noget, du ikke er klar til. Så længe du er anonym, bestemmer du helt selv.

Men vid, at vi gerne vil hjælpe dig!

Jeg tror på, at du kan blive glad igen, for jeg har set andre få den støtte og omsorg, der hjalp dem og deres familie i en god retning.

Nu er det din tur. Det må du gerne bede om. Det er voldsomt nok.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)