Brev
Gammel veninde tæsker mig!!!
Hej BB.
Jeg er en pige på 12 år. Jeg går i 6. klasse. Vi siger lige at denne her pige hedder “q”. Men altså da jeg gik i 5. klasse var jeg totalt gode venner med q men så flytede hun skole. Efter en års tid valgte hun så at flytte tilbage på min skole igen. da hun begyndte der igen havde jeg valgt ikke at have noget med hende at gøre. Fordi at hun var begyndt at drikke med folk på 16 og have sex med alle mulige drenge. Men i vert fald har hun kun venner på 16-18 år.
Da jeg stopede med at snakke med hende blev jeg tvunget til at være en af hendes veninder for ingen i klassen snakkede med hende hun sage at hvis jeg ikke gjorde det ville hun sende hendes kæreste på 18 ud sammen med sine venner og tæske mig så jeg begyndte at snakke med hende. Det blev værere og værere, hun havde været der i 2 måneder da jeg sage det til mine forældre da jeg havde sagt det tog vi ned på skolen for at snakke med min inspektør.
Dagen efter var q blevet smidt ud af skolen jeg troede at alt det med q var fordi nu men nej det var det ikke. Siden er jeg blevet tæsken op til flere gange med både bat og alle mulige andre ting. Jeg er lige blevet tæsket. Jeg har brækket mit højre ben forstuet mit andet ben fået et blåt øje og brækket min venstre arm. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre jeg har sagt til min mor og far at jeg bare er faldet ned af et træ skal jeg sige det?
Fra Mig.
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år, tak for dit brev med overskriften "Gammel veninde tæsker mig!!!"
Det er rigtig, rigtig godt, at du har skrevet til BørneBrevkassen om dine problemer! For den vold, du har været udsat for skal stoppes hurtigst muligt. Det lyder meget voldsomt med de skader, du har fået efter det sidste overfald.
Det var rigtigt af dig at fortælle dine forældre om de trusler, q fremsatte over for dig, da hun vendte tilbage til din klasse. Og det fik jo både dine forældre og skoleinspektøren til at gøre noget ved det!
Grunden til at du denne gang ikke har sagt til dine forældre, hvad der virkelig er sket, er måske, at du er bange for, at der ikke kan gøres noget for at stoppe den vold, du har været udsat for og tilsyneladende stadig trues med. Men det kan der!
Jeg tænker, du bliver nødt til at fortælle dine forældre, hvad der faktisk er sket, for jeg synes, at de skader, du har fået, sammen med truslerne, er så voldsomme, at de skal meldes til politiet. - hvis skadestuen ikke allerede har gjort det?
Dine forældre har jo tidligere vist, at de vil gøre noget for at du kan få det godt og trives uden at have nogle trusler hængende i luften. Så det er mit gæt, at de også nu vil gøre en indsats for dig. Men de bliver nødt til at vide, hvad der er foregået. Du kan evt. vise dem dette brev, så i sammen kan finde ud af, hvad der kan gøres.
De bedste hilsner
BørneBrevkassen
Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien
Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.
Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.
Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.
Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.