Brev
forældre
hej jeg er en pige på 12 år.
jeg kan ikke lide at være der hjemme fordi mig og mine forældre skændes hver dag over alting. men det værste af det er at min far ikke tør sige min mor imod. det er som om min mor bestemmer alt.
det er virkelig svært. jeg fik også angst af den grund jeg har prøvet at sige til dem at det var fordi vi skændes at jeg fik angst men de gider ikke lytte.
hvad skal jeg gøre. det er virkelig svært når jeg også bliver drillet i skolen.
please hjælp:(
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Jeg kan godt forstå, at det ikke er rart at være hjemme, når I altid skændes. Derfor har du og din familie brug for lidt hjælp, så I kan lære at tale “rigtigt” med hinanden, så det igen kan være rart derhjemme. Der er nemlig ingen, der kan holde til at skændes hele tiden.
Du skriver, at du allerede har forsøgt at fortælle dem, at jeres skænderier påvirker dig, men at de desværre ikke lyttede til dig. Øv! Mon der er en anden måde, du kan få dem til at forstå det? Måske du kan vise dem det brev, du har skrevet herind? Det kan også være, at du kan skrive et brev direkte til dem… “Kære mor og far. Der er noget, jeg gerne vil fortælle jer..”. Måske kan du bruge vores guide til at skrive brevet, så kan du se den her guide til at skrive brev Det kan være, at du også kan skrive et brev til en voksen i skolen, som kunne hjælpe dig, så du får det bedre?
Når man læser et brev, får man nogle gange bedre tid til at tænke, og det kan være, det virker bedre end at sige det direkte til dem. Hvis du vælger at skrive et brev, så find et godt tidspunkt, du kan give dem det på. Vælg et tidspunkt, hvor I ikke lige har været oppe og skændes og vær ærlig og fortæl dem, at det virkelig er noget, der gør dig ked af det. Det er i hvert fald et forsøg værd, hvis du har mod på det..
Hos BørneTelefonen har vi faktisk også en Forældretelefon, hvor forældre kan ringe ind og få råd. Måske du kan anbefale den til dine forældre? Du får i hvert fald lige et link her.
I forhold til drillerierne i skolen, så skal du vide, at du har ret til en skoledag uden drillerier. Derfor er det vigtigt, at du fortæller de voksne – enten dine forældre eller en af dine lærere om det, så de kan hjælpe dig. På vores hjemmeside har vi samlet nogle gode råd om mobning Måske kunne du også få idéer til  at få hjælp til at I får det bedre i jeres klasse.
Jeg håber, du kan bruge mit svar og rækker ud efter hjælp. Du er virker til at være god til at se tingene og bede om hjælp. Jeg håber, at du vil bruge det til at få hjælp, hvor du er.  Ellers kan du altid kontakte BørneTelefonen på 116111.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen