Brev
familien
Hej BB.
Jeg er en pige på 11 år og jeg bor med min mor, far og bror.
Min far kan bedst lide min mor. Han har været megethård ved mig og har hevet mig hårdt i armen, Knepset mig og råbt rigtigt meget af mig. Jeg er meget, meget bange for min far.
Min mor kommer fra Frankrig og er meget sød. Men nu er det bare blevet for meget for mig med min far. ( jeg er et centitiv barn) men jeg har grædt rigtig, rigtig meget og mine forældre ville gerne have at jeg bliver indlagt så meget jeg græder.
Jeg har tiggere min mor rigtig, rigtig meget til at hun kan blive skilt, så jeg ikke så tit ser min far. Men hun siger nej.
I dag kom jeg hjem fra skole og hylede rigtigt meget. .min far sagde også der at jeg snart skulle indlægges. Men mit største ønske er bare at jeg kommer væk fra min far.
Jeg har også OCD og går til psykolog og har gået hos en pige – coach.
Men hvad gør jeg?
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11
Tak for dit brev. Jeg forstår sørme godt, at du gerne vil have hjælp til at få det bedre derhjemme. Det er bestemt ikke i orden at din far hiver dig hårdt i armen og jeg synes heller ikke, at det er i orden at han siger, at du skal indlægges.
Jeg tænker, at han måske gør det fordi han ikke har lært andre måder man kan behandle børn, og det skal han måske have hjælp til gøre bedre.
Som jeg læser, det du skriver er der slet ikke noget galt med dig, det er helt naturligt at græde når man ikke har det godt. Jeg forstår godt at du kan få den tanke at det kunne være rart hvis dine forældre blev skilt, men det er jo dem der bestemmer over deres ægteskab.
Jeg tænker, at det kunne være rigtig godt for dig, hvis du taler med nogle andre voksne som du ikke er i familie med om hvordan du har det hjemme. Kan du mon snakke med din lærer? Eller måske din coach, hvis du går der, ellers kan du ringe til coachen og fortælle om hvordan du har det? Du kan måske vise din lærer eller coach det brev du har skrevet, hvor du rigtig fint beskriver hvordan du har det. Du kan måske også vise det til sundhedsplejersken på skolen? De kan og skal sørge for, at din familie får hjælp til at få det bedre sammen.
Du må også meget gerne ringe til BørneTelefonen på 116 111 og tale med en rådgiver. Det koster ikke noget at ringe.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien
Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.
Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.
Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.
Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.