Selvskade

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15

Mange tak for dit ærlige og modige brev. Jeg tænker, det må have krævet en masse styrke at turde beskrive, hvordan du har det og sende det her til BørneBrevkassen. Jeg forstår på dit brev, at du har en del at tumle med, og nu er du også begyndt at ridse i dig selv med en saks.

Du skriver flere gange, at du er i tvivl om du skader dig selv for at få opmærksomhed... Jeg bliver lidt nysgerrig på, hvorfor du mon tænker sådan? Jeg ved, at det kan være en opfattelse, nogle har - altså at "unge piger skader sig selv for at få opmærksomhed", men jeg tænker at der som regel ligger meget mere i det end "bare" det... Du beskriver selv, hvordan din trang til at ridse dig selv dukkede op efter en fest, hvor du var ked af det og frustreret. Jeg tænker, at det måske også kan have haft noget med det at gøre? Måske havde du svært ved at finde ud af, hvordan du skulle rumme følelsen af at være så deprimeret?

Når jeg læser dit brev tænker jeg, at det lyder som om, du har et naturligt behov for at blive set og hørt på lige fod med andre mennesker. Jeg kan ikke vide det, men føler du dig ikke altid hørt nok og har derfor brug for at gøre noget for at blive set og hørt?
Du har mange overvejelser om, hvordan du kan få nogen til at "opdage" dine ridser, uden at du direkte skal gøre opmærksom på dem selv. Jeg tænker, at det er meget normalt at have en følelse af, at man gerne vil have, at andre opdager, at man har det skidt, uden at man selv skal sige det, for det kan være så utrolig svært at sætte ord på de følelser, der gør én ked af det... Så på den måde kan man godt sige, at du med dine ridser på armene gerne vil prøve at "råbe dine veninder op", så de ser at du ikke har det så godt, og så de måske kan hjælpe dig med at finde hjælp...

Samtidig er du bange for, om din veninde mon vil turde sige noget til dig, hvis hun ser dine ridser, og det kan jeg godt forstå.
At skære i sig selv opfattes af nogen som noget meget farligt, og kan være svært at tale om. Men du nævner også en anden veninde, som du tænker alligevel vil reagere... Det håber jeg, hun gjorde. Når du læser mit svar, har du allerede haft overnattet hos din veninde og været i København med alle pigerne, så måske er der allerede nogen, der har lagt mærke til dine arme, og måske har I allerede fået snakket lidt om det?

Jeg kan ikke lade være med at tænke på, om dine forældre mon ved, at du har det så svært som du har det? Jeg ved, at det kan være svært og overvældende, men kan du mon tale med dem om at du går og er meget ked af det, og at du ikke ved hvad du skal gøre af alle de svære tanker og følelser?
Du kan også kontakte sundhedsplejersken på din skole. Din egen læge kan også være god at snakke med om svære tanker og om at være så ked af det, som du er.

Ud fra dit brev ser det ud som om, du ved en del om at skade sig selv, men jeg tænker, at det alligevel kunne være godt for dig at tale med nogen, der ved en masse om selvskade. Der findes en forening der hedder Landsforeningen mod selvskade og spiseforstyrrelser. De har en hjemmeside der hedder www.lmsnyt.dk, hvor du kan læse noget mere og se, hvornår du kan få rådgivning.

Du er også altid velkommen til at skrive ind på UngeChatten eller ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du gerne vil vende nogle af dine tanker med en anonym voksen.

Kærlig hilsen
BørneBrevkassen

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.