Brev
Selvskade
Jeg er begyndt at ‘skære’ i mig selv med sakse. Jeg skære ikke dybt eller noget, jeg ridser bare i mig selv med saksen. Jeg har tænkt lang tid på at skære i mig selv. I forgårs havde jeg gjort en masse lort til en fest, og jeg har aldrig følt mig så deprimeret, så jeg tænkte at nu ville jeg gøre det. Jeg prøvede med sakse, barberblad og knive men kunne ikke cutte i mig selv.
Da jeg kom hjem fra skole næste dag gjorde jeg det igen med en saks. Jeg synes det gør ondt. Jeg tror jeg gør det for at få opmærksomhed. I går aftes kiggede jeg på ridserne. Selv om jeg gjorde det så folk skulle se dem, følte jeg plugdselig at ingen skulle se dem, og jeg ville være flov hvis nogle så dem. (Har 5 ‘snit’) jeg kan slet ikke finde ud af hvad jeg føler og hvad jeg skal gøre. Jeg ved ikke hvordan jeg får vidst ‘snittene’ uden at folk godt kan regne ud at jeg viser dem med vilje. De to sidste dage har jeg gået med langærmet bluse.
Idag skal jeg sove ved en af mine bedste veninder. Hvis hun ser dem, tror jeg ikke hun tør sige noget til mig. Hun det nok til en af mine andre bedste veninder. Den ene pige har en søster der engang skadede sig selv, så hun siger det nok til hende. Men jeg ved ikke hvordan jeg øuheldighvis’ skal komme til at vise min veinde ‘snittene’ uden det virker falsk.
Imorges måtte jeg skære i snittene lidt mere, fodi de i løbet af natten, havde mistet den røde farve, og man næsten ikke kunne se dem. Så jeg vil gerne havde man skal kunne se dem. Jeg er en pige med mange problemer. Jeg tænker også en hel del. Og græder en hel del. Jeg spiser hellere ikke madpakke oppe i skolen. Jeg kan godt lide at føle mig sulten, fordi jeg føler at der så er noget galt med mig. Og så opmærksomheden når folk spørg om jeg ikke har madpakke med igen.
Som i nok kan se har jeg svært ved at finde ud af om de ting jeg gør er for opmærksomhed eller fordi jeg faktisk laver selvskade. Imorgen skal jeg med min klasse til København, og skal sove med 11 andre piger, så mon ikke der er en chance for at de vil opdage det?
Jeg håber bare at min veninde opdager det i aften, for jeg orker ikke at skære i mine snit igen, så de bliver røde og så man kan se dem, for det gør ondt. Når jeg skære føler jeg lidt en kilden der går gennem min krop, ned til mine ben. Men jeg føler jeg har totalt kontrol over det. SOm sagt aner jeg ikke om jeg lider af selvskade eller jeg gør det pga opmærksomhed.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15
Mange tak for dit ærlige og modige brev. Jeg tænker, det må have krævet en masse styrke at turde beskrive, hvordan du har det og sende det her til BørneBrevkassen. Jeg forstår på dit brev, at du har en del at tumle med, og nu er du også begyndt at ridse i dig selv med en saks.
Du skriver flere gange, at du er i tvivl om du skader dig selv for at få opmærksomhed... Jeg bliver lidt nysgerrig på, hvorfor du mon tænker sådan? Jeg ved, at det kan være en opfattelse, nogle har - altså at "unge piger skader sig selv for at få opmærksomhed", men jeg tænker at der som regel ligger meget mere i det end "bare" det... Du beskriver selv, hvordan din trang til at ridse dig selv dukkede op efter en fest, hvor du var ked af det og frustreret. Jeg tænker, at det måske også kan have haft noget med det at gøre? Måske havde du svært ved at finde ud af, hvordan du skulle rumme følelsen af at være så deprimeret?
Når jeg læser dit brev tænker jeg, at det lyder som om, du har et naturligt behov for at blive set og hørt på lige fod med andre mennesker. Jeg kan ikke vide det, men føler du dig ikke altid hørt nok og har derfor brug for at gøre noget for at blive set og hørt?
Du har mange overvejelser om, hvordan du kan få nogen til at "opdage" dine ridser, uden at du direkte skal gøre opmærksom på dem selv. Jeg tænker, at det er meget normalt at have en følelse af, at man gerne vil have, at andre opdager, at man har det skidt, uden at man selv skal sige det, for det kan være så utrolig svært at sætte ord på de følelser, der gør én ked af det... Så på den måde kan man godt sige, at du med dine ridser på armene gerne vil prøve at "råbe dine veninder op", så de ser at du ikke har det så godt, og så de måske kan hjælpe dig med at finde hjælp...
Samtidig er du bange for, om din veninde mon vil turde sige noget til dig, hvis hun ser dine ridser, og det kan jeg godt forstå.
At skære i sig selv opfattes af nogen som noget meget farligt, og kan være svært at tale om. Men du nævner også en anden veninde, som du tænker alligevel vil reagere... Det håber jeg, hun gjorde. Når du læser mit svar, har du allerede haft overnattet hos din veninde og været i København med alle pigerne, så måske er der allerede nogen, der har lagt mærke til dine arme, og måske har I allerede fået snakket lidt om det?
Jeg kan ikke lade være med at tænke på, om dine forældre mon ved, at du har det så svært som du har det? Jeg ved, at det kan være svært og overvældende, men kan du mon tale med dem om at du går og er meget ked af det, og at du ikke ved hvad du skal gøre af alle de svære tanker og følelser?
Du kan også kontakte sundhedsplejersken på din skole. Din egen læge kan også være god at snakke med om svære tanker og om at være så ked af det, som du er.
Ud fra dit brev ser det ud som om, du ved en del om at skade sig selv, men jeg tænker, at det alligevel kunne være godt for dig at tale med nogen, der ved en masse om selvskade. Der findes en forening der hedder Landsforeningen mod selvskade og spiseforstyrrelser. De har en hjemmeside der hedder www.lmsnyt.dk, hvor du kan læse noget mere og se, hvornår du kan få rådgivning.
Du er også altid velkommen til at skrive ind på UngeChatten eller ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du gerne vil vende nogle af dine tanker med en anonym voksen.
Kærlig hilsen
BørneBrevkassen
Få flere gode råd om Selvskade og cutting
Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.
Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?
Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.