Brev
Fejl at jeg kom til at skære i mig selv
Hej.
Jeg er en pige på 13 år som blev lidt nysgerrig på selvskade da det var meget på tale på min årgang og tænkte ret meget på hvor slemt det kunne være så jeg tog sådan en racer et eller andet ting og prøvede og skære men ikke hårdt!
Selvom det så blødte lidt og nu et halvt år senere fattede jeg ikke hvad jeg tænkte på men har permanente mærker på min arm så tør ikke gå i t-shirt har prøvet og sige det til min mor og har også planlagt hvordan jeg kunne sige det men kan ikke tage mig sammen hvordan for jeg mærkerne væk?!
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Tak, fordi du har skrevet til Børn Hjælper Børn. Ud fra det du har skrevet, tænker vi, at du kan få det bedste svar fra en voksen rådgiver, der ved mere om dine rettigheder og muligheder. Derfor får du her et personligt svar fra en voksen rådgiver på Brevkassen, som vi håber, du kan bruge.
Kære 13-årige pige.
Tusind tak for dit modige brev, hvor du beskriver, at du har prøvet at skære i dig selv for et halvt års tid siden. Nu har fortrudt det rigtig meget, blandt andet fordi, at du kan se, at der er kommet permanente mærker på dine arme.
Jeg tror, jeg godt forstår, hvad der er sket. Det kan nemlig være rigtig svært at lade være at prøve ting, når andre snakker meget om det.
Men, hvor er jeg bare glad for, at du har lyst til at fortælle din mor om det. Det fortæller mig, at du er en pige, der tænker sig om og som har en god kontakt til sin mor.
Det er meget vigtigt, at du får fortalt din mor, hvad der er sket, og hvorfor det skete. Det er så godt, hvis du kan fortælle din mor, at det var en fejl.
Jeg kan godt forstå, hvis det føles lidt svært at fortælle om arret. Men mon ikke din mor vil reagere ret positivt på, at du er ærlig og rækker ud mod hende for at få hjælp? Ligesom du gør her i brevet til os på BørneTelefonen? Måske kunne du vise hende dette svar for at åbne for en snak?
Du kan sige til hende, at det med selvskade er noget mange snakkede om på efterskolen, og at du egentlig bare ville prøve at mærke, hvordan det føltes. Men at du nu har fortrudt det.
Jeg tænker, at alle mødre og fædre også har gjort ting, de har fortrudt –  så hun forstår dig måske mere, end du aner?
Hvis ikke du har mod til at snakke med hende direkte, så kunne du også prøve at skrive et brev til hende.
BørneTelefonen har en guide til hvordan man kan fortælle noget svært, som du måske kunne få noget inspiration fra – du finder den her: https://bornetelefonen.dk/fortael-noget-svaert/.
Du spørger også om, hvordan du kan få mærkerne væk. Det er sådan med ar, at de bliver mindre tydelige med tiden. Nogle ar forsvinder helt og andre ar tager meget lang tid om at forsvinde. Der er også nogle ar, man altid vil kunne se en lille smule.
Næsten alle mennesker har ar, for det er helt normalt og almindeligt at få ar: Måske vælter man på cykel, måske skær man sig på noget glas, måske bliver man ramt af en bil, måske bliver man opereret, måske kommer arret fra en kniv … Man kan få ar af alle mulige ting.
Nogle gange kan man tro, at et ar er meget stort og synligt, fordi man ved, at det er der. Men andre mennesker lægger ofte ikke særligt meget mærke til ens ar. Måske ser de slet ikke arret, selv om man tror, at det er meget tydeligt.
Hvis arret mærkes ‘pinligt’ for dig- så skal du vide, at du ikke har pligt til at fortælle alle om, hvordan arret er kommet på din arm. Ingen har ret til at vide noget om dette ar eller andre mærker på din krop – for din krop er din egen.
Igen er det super fedt, at du har lyst til at fortælle din mor om det, så hun måske kan bakke dig lidt op i din historie, fordi hun kender sandheden?! Hvad tænker du om det?
Du er også altid velkommen til at ringe ind til BørneTelefonen, hvor vi har søde, voksne rådgivere siddende, som kan snakke med dig og måske give dig nogle andre, gode råd til hvordan du kommer videre.
Jeg håber, at du kan tage noget af det mod du har vist ved at skrive herind, og få snakket ud med din mor om situationen, så du kan gå foråret og sommeren i møde i t-shirt.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen