Jeg cutter i migselv

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år!

Hvor er det dejligt at høre, at du har så mange dejlige mennesker, og gode ting i dit liv.

Du skriver, at cutting fjerner en indre smerte, du har. Jeg tænker på, om den indre smerte også var der, før du begyndte at cutte, eller er den mon kommet efter du har prøvet at cutte?

Hvis man oplever at have en indre smerte, er det vigtigt, at man får hjælp til at klare det på andre måder end at cutte. Cutting giver grimme ar, som man skal bære rundt på i mange år – måske resten af livet- og som kan være svære at skjule. Det vil derfor være rigtig godt, hvis man kan gøre noget andet ved smerten. Det lyder heller ikke som om, du selv synes, det er en god idé at cutte.

Der er mange teenagere, der oplever at have indre smerter i perioder. Smerter, som man ikke ved hvor stammer fra, og derfor heller ikke ved, hvordan man skal få til at forsvinde. Teenageårene er på mange måder en forvirrende tid. Der sker en stor udvikling med en både fysisk og mentalt. Det kan i perioder give én, en følelse af smerte eller et tomrum, som det kan være svært at forklare. Det er helt normalt. Hvis man er sur eller ked af det, kan det give én en oplevelse af, at man har en stor klump i maven, som du beskriver. Det er rigtig vigtigt, at man har nogle voksne at snakke med om de tanker og følelser, man har. Det kan hjælpe én til at få styr på dem, og dermed få klumpen i maven til at blive mindre, så man ikke får lyst til at cutte.

Du skriver, at du ikke har lyst til, at dine forældre skal kende til cuttingen. Jeg tænker på, om der en anden voksen, du kunne have lyst til at snakke med om det? Det kunne være en i din familie, en venindes mor, en sød lærer eller måske sundhedsplejersken på din skole? Hvis du starter med at snakke med en af dem om det, har du måske lyst til at fortælle det til dine forældre på et senere tidspunkt. Det kan også være, at den voksne du vælger, kan hjælpe dig med at snakke med dine forældre om det, når du er klar til det.

Hvis du har et godt forhold til dine forældre, tror jeg det er vigtigt, at du får snakket med dem, om de ting der sker, så du ikke skal gå med en følelse af at have en klump i maven. Hvis det sker, mens du er i skole, kan du måske aftale at snakke med en af dine veninder om det, du er blevet sur eller ked af det over, i stedet for at løbe ud og skære i dig selv. Måske kan du også aftale med din lærer, at du kan snakke med ham/hende i frikvarteret, hvis der er noget, der går dig på.

Du er selvfølgelig også altid velkommen til at ringe, skrive eller sms’e til BørneTelefonen, hvis du har en klump i maven, og har brug for at snakke med en voksen.

Hos Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade (LMS) kan du også få gode råd til, hvordan du stopper med at cutte. Du kan gå ind på deres hjemmeside på www.selvskade.dk.

Mange kærlige hilsner

BørneTelefonen

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.