Utryk

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14

Tak fordi du skriver ind til os. Det er mega sejt, at du har skrevet det her brev. Jeg vil rigtig gerne prøve at hjælpe dig.

Først og fremmest fornemmer jeg i dit brev, at du har tænkt over, hvorfor du har det, som du har det i noget tid. Du kommer med nogle gode bud på, hvorfor.

Det viser en masse styrke og selvindsigt, at man er i stand til, at reflektere over sine egne følelse på den måde.

Du skriver også, at du ikke helt vidste, hvor du skulle placere brevet. For mig virker det som om, at det der fylder mest i dit brev, er at du finder det svært at være tryg ved folk. Både venner, men også kærester eller fyre generelt.

Jeg vil også dele nogle tanker omkring selvskaden, når du nævner det. Det kommer bare lidt senere i mit svar.

Du bliver utryg

Du skriver at du bliver utryg, når du kommer for tæt på folk. Du skriver, at du kan mærke det fysisk, og får det helt dårligt, når nogen kommer for tæt på. Det lyder meget ubehageligt, og jeg kan godt forstå, hvis du synes, det er mega svært.

Du skriver også, at din tidligere kæreste var dig utro. Det lyder virkelig hårdt, og jeg tænker, at det har gjort rigtig ondt, da du fandt ud af, at han var dig utro.

Jeg fornemmer i dit brev, at du har svært ved at stole på nogle folk. Det forstår jeg godt, at du har, når du har oplevet, at en tidligere person, du var tryg ved, har brudt din tillid.

Når man får brudt sin tillid på den måde, som du har, kan man godt tage det med videre i andre bekendtskaber, fordi man er bange for, at det skal ske igen.

Utrygheden kan komme snigende, når noget føles usikkert. Lidt som om, at din krop fortæller dig, at der måske er fare på færde. Det behøver der ikke at være, men hvis man har oplevet, at der tidligere var en ubehagelig og utryg situation, er kroppen ofte lidt mere opmærksom på om der kan ske noget. På en måde for at passe på dig, så du er forberedt og kan passe godt på dig selv. Men det betyder ikke at frygten føles rar eller er nem at være i!

Utrygheden kan også gøre det rigtig svært at finde ud af om der faktisk er grund til at være utryg eller om det mere er frygten der taler.  Jeg tænker, at det måske er derfor, du både er nervøs ved piger og drenge.

Hvad kan du gøre i situationen? Jeg deler her en side, hvor du kan få nogle konkrete råd, hvis utrygheden opstår.

Det er en side, der handler om angst, men det betyder ikke at jeg tror du har angst som en diagnose. Det er bare gode råd til situationer, der gør en nervøs eller utrygge. Du kan se om de kan hjælpe dig.

Din far

Du skriver også, at du har tænkt over, om det kan være på grund af, at du har nogle problemer med din far. Der er rigtig mange, der kan opleve, at de har svært ved, at være trygge og stole på andre, hvis de før har oplevet, at nogen har svigtet dem.

Jeg ved ikke, hvilke problemer du har eller har haft med din far. Men hvis du har oplevet noget utryghed fra ham, kan jeg godt forstå, at du også føler dig utryg ved andre. Både piger og drenge.

Jeg ved ikke så meget om jeres forhold og hvorfor du er utryg ved ham, for jeg har kun dit brev. Men jeg vil bare fortælle dig, at der er hjælp at hente, hvis der er sket nogle ting, der har føltes ubehagelige og måske endda svære at tale med andre om.

Jeg kan læse, at du har døjet med selvskade, men har været clean i et år. Det er virkelig sejt, og det fortæller mig igen, at du er mega stærk. Jeg ved ikke, hvordan du er blevet clean, og har kunne stoppe. Men det viser i vært fald, at du er i stand til, at finde vej ud af nogle svære ting.

Jeg bliver lidt nysgerrig på om du fik noget hjælp til det.

Mest fordi jeg ved, at det kan være rart at få støtte og hjælp, når man prøver at stoppe med at selvskade. Typisk er selvskaden jo bare en måde at få afløb fra andre svære ting i ens liv. fx et utrygt forhold til sin familie. Derfor bliver jeg også lidt bekymret for dig, for jeg kan ikke helt fornemme om du har fået hjælp til selvskaden eller de svære ting, der måske ligger til grund for den.

Jeg vil gerne fortælle dig, at vi rigtig gerne vil hjælpe dig og tale med dig om din relation til din far, hvis du har brug for at dele mere om, hvordan I har det.

Det er vigtigt, at du får hjælp til at finde ud af, hvorfor din utryghed opstår, men det er lidt svært for mig at vide det præcis, når jeg ikke ved mere om dig. Der er mange spørgsmål, jeg gerne ville stille dig. Hvis du får lyst til at tale mere om det, kan du altid skrive herind igen eller ringe til os på 116111. Vi har altid åben – også om natten!

Du er ikke alene

Det er ikke rart at føle, at man har så svært ved at være tryg omkring andre mennesker. Jeg tænker derfor, at det måske ville hjælpe dig, at få snakket med nogen om det.

Faktisk får jeg en fornemmelse af, at du også har en styrke i dig, der kan hjælpe dig til at række ud til andre. Præcis som du nu rækker ud til os. Den styrke kan du måske bruge til at søge hjælp den her gang.

Selvom vi rigtig gerne vil tale med dig, så kunne det måske også være rart, hvis du havde et menneske tæt på, der kunne hjælpe dig. Det kunne fx være en lærer eller måske en pædagog. Men det kan også sagtens være andre.

Det kan være rigtig svært at sætte ord på de følelser og tanker, du går med, men da du har skrevet det her i brevet, har du vist, at det kan du faktisk godt. Så hvis du har brug for hjælp til, hvordan du skal forklare det, kunne du måske læse dit brev op for en person tæt på dig? Du kan også læse mit svar, hvis du tænker, det hjælper.

Det kan også være svært at starte samtalen, men du kan begynde med at sige, at du har noget, du gerne vil tale med om. Så ved de, at de skal sætte tid af til det, og så kan I få en ordentlig snak og måske i sammen kan finde en måde at hjælpe dig på, som du er okay med.

Det kunne for eskempel være at snakke med en professionel (for eksempel en psykolog). På den måde kunne du få noget hjælp, til at forstå og håndtere de følelser at utryghed, du får, når du kommer for tæt på andre.

Du skriver også, at der er nogle få, du føler dig tryg ved. Det fortæller mig at du måske selv kan komme i tanke om andre du også ville kunne snakke med om de her ting. Hvad tænker du mon om det? Måske der dukker et ansigt op hos dig.

Utrygheden kan gå væk

Selvom det hele måske føles lidt uoverskueligt og du stadig er i gang med at opdage, hvorfor du bliver utryg, så tænker jeg, at du gør alt det rigtige.

Du passer så godt på dig selv, når du mærker, at noget ikke føles rart. Du ønsker, at det skal være anderledes fornemmer jeg, og det tror jeg også, at det kan blive.

Når man taler om de svære følelser bliver de ofte lidt lettere og der findes som sagt meget hjælp at hente, hvis man rækker ud efter den.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.