Brev
Jeg cutter i migselv
Hej
jeg er en pige på 14, som Cutter.
Når man normalt møder mig tænker man ikke ligefrem “Cutter”, fordi jeg er normalt en meget glad person, lidt skør og meget imødekommende. Og det er ikke ligefrem fordi jeg mangler noget. Jeg har en god familie, 5 Gode fodbold veninder, en kæreste og gør det godt i skolen.
De fleste mennesker ville ikke tro mig, når jeg fortæller om hvordan jeg har det. De kommer med lange forklaringer på hvad jeg burde gøre, men det er bare til ingen hjælp. Jeg har den her store klump i min mave det meste af tiden, og det eneste der kan få det væk, er at cutte.
Jeg cutter ikke med en kniv, men med en saks da jeg syntes det er nemmere. Jeg har snart gjort det i 2 måneder, og jeg har lovet mine venner, og kæreste, at jeg ville stoppe. Men jeg gør det stadigvæk, selvom de siger de siger det til mine forældre.
Jeg havde endda en periode jeg ikke gjorde det, men det er som om at når jeg er sur eller ked af det, er det det eneste der hjælper mig?
Også hvis jeg fx bliver sur eller ked af det pga noget jeg ser i skolen, styrter jeg ud på toilettet og cutter for at få den indre smerte væk.
Jeg har altid hørt om folk der cutter men aldrig prøvet det, og da jeg læste om den smerte der kom væk, ville jeg prøve.
Jeg ved det er dumt, og vil gerne stoppe men kan virkelig ikke!
Jeg jeg vil helst ikke fortælle det til mine forældre, da det bliver alt for indviklet med alting!
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år!
Hvor er det dejligt at høre, at du har så mange dejlige mennesker, og gode ting i dit liv.
Du skriver, at cutting fjerner en indre smerte, du har. Jeg tænker på, om den indre smerte også var der, før du begyndte at cutte, eller er den mon kommet efter du har prøvet at cutte?
Hvis man oplever at have en indre smerte, er det vigtigt, at man får hjælp til at klare det på andre måder end at cutte. Cutting giver grimme ar, som man skal bære rundt på i mange år – måske resten af livet- og som kan være svære at skjule. Det vil derfor være rigtig godt, hvis man kan gøre noget andet ved smerten. Det lyder heller ikke som om, du selv synes, det er en god idé at cutte.
Der er mange teenagere, der oplever at have indre smerter i perioder. Smerter, som man ikke ved hvor stammer fra, og derfor heller ikke ved, hvordan man skal få til at forsvinde. Teenageårene er på mange måder en forvirrende tid. Der sker en stor udvikling med en både fysisk og mentalt. Det kan i perioder give én, en følelse af smerte eller et tomrum, som det kan være svært at forklare. Det er helt normalt. Hvis man er sur eller ked af det, kan det give én en oplevelse af, at man har en stor klump i maven, som du beskriver. Det er rigtig vigtigt, at man har nogle voksne at snakke med om de tanker og følelser, man har. Det kan hjælpe én til at få styr på dem, og dermed få klumpen i maven til at blive mindre, så man ikke får lyst til at cutte.
Du skriver, at du ikke har lyst til, at dine forældre skal kende til cuttingen. Jeg tænker på, om der en anden voksen, du kunne have lyst til at snakke med om det? Det kunne være en i din familie, en venindes mor, en sød lærer eller måske sundhedsplejersken på din skole? Hvis du starter med at snakke med en af dem om det, har du måske lyst til at fortælle det til dine forældre på et senere tidspunkt. Det kan også være, at den voksne du vælger, kan hjælpe dig med at snakke med dine forældre om det, når du er klar til det.
Hvis du har et godt forhold til dine forældre, tror jeg det er vigtigt, at du får snakket med dem, om de ting der sker, så du ikke skal gå med en følelse af at have en klump i maven. Hvis det sker, mens du er i skole, kan du måske aftale at snakke med en af dine veninder om det, du er blevet sur eller ked af det over, i stedet for at løbe ud og skære i dig selv. Måske kan du også aftale med din lærer, at du kan snakke med ham/hende i frikvarteret, hvis der er noget, der går dig på.
Du er selvfølgelig også altid velkommen til at ringe, skrive eller sms’e til BørneTelefonen, hvis du har en klump i maven, og har brug for at snakke med en voksen.
Hos Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade (LMS) kan du også få gode råd til, hvordan du stopper med at cutte. Du kan gå ind på deres hjemmeside på www.selvskade.dk.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen