Er det normalt?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Hvor er det godt, at du har valgt at skrive dette brev - det er første skridt på vejen til at få det bedre, for du skal ikke længere gå rundt alene og have det så svært, uden at der er nogle til at støtte og hjælpe dig. Det er bestemt ikke dumt og egoistisk at du skriver herind - alle kan have brug for hjælp - lige meget hvad det handler om.

Det er en naturlig del af det at blive teenager, at det hele engang imellem kan gå op og ned. Det er også naturligt, at man fra tid til anden kan blive ked af det og føle, at det hele kan blive lidt for meget af det gode. Men det er en balancegang - og det skal ikke være sådan, at man ikke selv føler at man kan komme ud af de svære perioder.

Du har længe gået med disse op- og nedture. I dit brev skriver du, at du er bange for om du kan være psykisk syg eller have en depression - det kan være svært at svare på, men med det du beskriver, tænker jeg, at du i hvert fald har brug for hjælp til at komme ud af den negative spiral.

At cutte kan være en måde, at flytte fokus fra den indre smerte. Det er vigtigt at få professionel hjælp til at tackle den smerte, for det er der ingen mennesker som skal stå alene med. Selv om du lige nu tænker, at dine forældre ikke skal vide noget, så skal de støtte dig igennem denne periode.

Der kan være flere grunde til, at man ikke har lyst til at fortælle sine forældre om, hvordan man går og har det - flere af dem som jeg har snakket med på BørneTelefonen siger, at de er bange for, at gøre dem kede af det. Ofte snakker vi om, at forældre godt kan tåle, at blive kede af det - og at de gerne vil vide hvordan deres børn har det, så de kan hjælpe dem.

Der kan være flere måder at sige det på; du kan vælge at fortælle dem begge det samtidig eller at fortælle til den ene. Hvis du synes, at det er svært at få sagt højt, kan du også vælge at skrive et brev - du kan bruge det brev, som du har skrevet til os som en skabelon.

Du skal ikke længere stå alene med dine følelser og tanker - derfor håber jeg, at du får brugt al dit mod til at få sat ord på din situation, så du kan få den hjælp, du behøver.

De varmeste hilsner og bedste ønsker fremover fra

BørneTelefonen

Flere gode råd om Sorgen ved at miste

Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.

Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?

Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.

Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.

Sorg Andre der kan hjælpe dig

Sorglinjen og andre sorgtilbud

Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere

Sorggrupper

Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere

Når far og mor bliver syg

Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.