Brev
Er det normalt?
Hej BørneTelefonen
ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre.
Jeg har det ikke godt. Jeg føler mig dum og ekoistisk når jeg siger det for der er mange det har det meget værre!:(
Mit problem er at jeg har mærkelige perioder i forhold til mit humør.
Jeg kan have en periode hvor jeg et sygt glad hele tiden, jeg tænker positivt, glæder mig til det gode i fremtiden og tænker på det alt det gode der er sket.
Og så kommer den anden periode lige efter
der er seriøst intet mellemrum imellem
hele mit liv består at mit humør!
Men ja så kommet den anden periode.
I den er jeg evige trist,
jeg skal bare blive bedt om at lave noget i skolen og så tuder jeg.
Jeg har det afhelvedes til og går med det alene.
hver dag når jeg har det sådan overvejer jeg kraftigt at cutte, men prøver at lade være fordi jeg ikke magter skjule arrene bagefter.
Men når det så sker at jeg cutter selvom det bare er en gang en enkelt dag så kan jeg ikke stoppe igen. Så gør jeg det hver dag. Hver gang jeg rr ked af det.
Vær’ dag overvejer jeg på vej hjem for skole at køre ud foran en bil og ende alt det her lort.
Jeg er rigtig bange for om jeg er psykisk syg eller om jeg lider af jævnlig depression. Og om jeg då gør/var eller ej har jeg brug for hjælp for jeg kan virkelig ikke have det sådan her.
Jeg har ikke så meget imod de glade perioder, men jeg kan ikke klara de andre!! Jeg kan ikke mere!! Jeg græder hver dag i de perioder og jeg har brug for hjælp.
Kan jeg på en eller anden måde får hjælp til at få det bedre uden at fortælle mine forældre det?
De triste perioder vare længere tid end de andre.
Det skal lige siges at jeg er i den periode hvor jeg er sygt deprimeret lige nu, men den her gang sker det også rigtig meget dårligt i mit liv så ved jo godt hvorfor jeg har det så skidt den her gang.
Alt det her startede ca lidt før januar måned 2017
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Hvor er det godt, at du har valgt at skrive dette brev - det er første skridt på vejen til at få det bedre, for du skal ikke længere gå rundt alene og have det så svært, uden at der er nogle til at støtte og hjælpe dig. Det er bestemt ikke dumt og egoistisk at du skriver herind - alle kan have brug for hjælp - lige meget hvad det handler om.
Det er en naturlig del af det at blive teenager, at det hele engang imellem kan gå op og ned. Det er også naturligt, at man fra tid til anden kan blive ked af det og føle, at det hele kan blive lidt for meget af det gode. Men det er en balancegang - og det skal ikke være sådan, at man ikke selv føler at man kan komme ud af de svære perioder.
Du har længe gået med disse op- og nedture. I dit brev skriver du, at du er bange for om du kan være psykisk syg eller have en depression - det kan være svært at svare på, men med det du beskriver, tænker jeg, at du i hvert fald har brug for hjælp til at komme ud af den negative spiral.
At cutte kan være en måde, at flytte fokus fra den indre smerte. Det er vigtigt at få professionel hjælp til at tackle den smerte, for det er der ingen mennesker som skal stå alene med. Selv om du lige nu tænker, at dine forældre ikke skal vide noget, så skal de støtte dig igennem denne periode.
Der kan være flere grunde til, at man ikke har lyst til at fortælle sine forældre om, hvordan man går og har det - flere af dem som jeg har snakket med på BørneTelefonen siger, at de er bange for, at gøre dem kede af det. Ofte snakker vi om, at forældre godt kan tåle, at blive kede af det - og at de gerne vil vide hvordan deres børn har det, så de kan hjælpe dem.
Der kan være flere måder at sige det på; du kan vælge at fortælle dem begge det samtidig eller at fortælle til den ene. Hvis du synes, at det er svært at få sagt højt, kan du også vælge at skrive et brev - du kan bruge det brev, som du har skrevet til os som en skabelon.
Du skal ikke længere stå alene med dine følelser og tanker - derfor håber jeg, at du får brugt al dit mod til at få sat ord på din situation, så du kan få den hjælp, du behøver.
De varmeste hilsner og bedste ønsker fremover fra
BørneTelefonen