Brev
Børnemishandling
Hej bb.
Jeg er 13 år og en muslim.
Jeg ophører mig ikke rigtigt som en, ved f.eks. At klæde som “normale danskere”.
Min far siger hele tiden at i denne alder, skal jeg kun tænke på skolen. Jeg går ikke på klub, og heller ikke noget i min fritid.
Kommer jeg bare 10 minutter forsent hjem fra skole, så flipper min far ud og slår/spytter på mig. Min mor bliver aldrig sur, men hun hjælper desværre ikke.
I går havde jeg skole/hjem samtale. Mine lærer sagde at jeg hele tiden kom forsent. Så da vi kom hjem, begynde min far at råbe ting ad mig, som f.eks “hvorfor glatter du dit hår, er du en luder?”
Jeg ved bare slet ikke hvad jeg skal gøre 🙁
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Hvor er det altså bare godt, at du har haft modet til at skrive herind. Det er nemlig ikke i orden, at din far behandler dig sådan, når han bliver sur. Og jeg vil meget gerne hjælpe dig med nogle ideer til, hvad du kan gøre, for at få det stoppet.
Som du sikkert kan se og mærke på mange af dine klassekammerater, er skolen selvfølgelig vigtig. Men der er også mange andre vigtige ting – som fx venskaber, kærlighed og hvordan man vil klæde sig, der også fylder. Og selvom man selvfølgelig helst skal møde til tiden, kan det altså også ske, at man kommer for sent. Det kan ske for alle. Så på mange områder er du præcis, som 13-årige plejer at være – også mange af de 13-årige, der er muslimer ligesom dig.
Med hensyn til din far, skal der hjælp fra andre voksne til at få det stoppet. Det kunne for eksempel være en af dine lærere - måske den lærer, du var til samtale med. Du kunne måske sige til læreren, at du gerne vil snakke med ham/hende? Måske vil det være svært for dig at skulle fortælle om? Så kan du overveje at vise læreren dit brev her til brevkassen og eventuelt mit svar. Det kan nemlig være en rigtig god måde at få startet en god snak på. I brevet kan din lærer læse, hvad der sker derhjemme og forstå, at der er brug for hjælp.
Da du har været god til at skrive dit brev, kan det også give skolen og lærerne et bedre billede af, hvem du er, og hvad der er svært hjemme hos dig.
Der er også den mulighed, at du kan ringe eller skrive herind til BørneTelefonen og få nogle ideer til, hvad du kan sige til læreren. Hvis du ikke ønsker at fortælle det til en lærer, vil BørneTelefonen også kunne hjælpe dig med at få det stoppet.
Jeg håber, du har fået nogle ideer til, hvad du kan gøre. Har du brug for flere ideer eller bare har brug for at snakke med en, er du altid velkommen til at ringe.
Kærlig hilsen BørneTelefonen