Brev
er jeg sindssyg?
Hej børnetelefonen
Jeg er en pige på 13 år, der er vokset op med vold i hjemmet. Hvis jeg siger gør det mindste, tager mine forældre og spænder hårdt om mit håndled, og trækker mig op på værelset. Hvis ikke jeg frivilligt går med bliver jeg hevet op i nakken. Jeg har også prøvet at få en lussing, og blive truet med et bat. Jeg slår altid tilbage, når de slår mig, men det er altid mig der ender med at skulle sige undskyld, og hvis jeg siger til dem at de også slog mig, eller at det de gjorde mod mig var ulovligt, får jeg mega meget skæld ud, og for at vide at jeg er sindssyg, og at de ikke har gjort noget forkert…
Jeg har altid været sikker på at det var dem der var noget galt med og at jeg bare forsvarede mig, og jeg har også flere gange overvejet at ringe til en bisidder, fordi jeg snart ikke kan klare mere. Men uanset hvor voldelige de er kan jeg ikke få mig selv til det.
Nu er jeg så begyndt at tænke på om det i virkeligheden er mig der er sindssyg?
De sidste to dage har jeg nærmest været bange for mig selv. Jeg har altid slået dem igen (for at forsvare mig) når de har slet mig, men de her to dage har jeg været helt sindssyg. Jeg ved ikke om det er fordi jeg ikke kan klare mere, eller fordi jeg er sindssyg?
Jeg har råbt, og pludselig bare gået i flæsket på dem, banket dem. Råbt grimme ting som at jeg ville slå dem ihjel, og at de er nogle svin. Jeg er altid helt vildt ked af at jeg siger sådan nogle ting for jeg ønsker ikke at de dør, og jeg er bange for at de gør selvskade på sig selv fordi jeg siger alle disse ting. Jeg er bange for de ikke ved at jeg elsker dem, for det siger jeg aldrig til dem..
I går var jeg lige ved at klippe mig selv i hånden med en saks, og da min far kom ind troede jeg ham med den.
I dag da mine forældre råbte af hinanden hvad de skulle gøre med mig, og sagde at jeg ligeså godt bare kunne komme væk, tog jeg en kniv og overvejede et kort øjeblik, at stikke mig selv i maven. Min mor råbte at jeg skulle ligge den kniv, ellers ville hun sende mig på den lukkede…
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre?
Jeg ved ikke om jeg er problemet/ eller jeg bare har fået nok af at blive slået, både psykisk og fysisk
Burde jeg blive indlagt? Hvad er der galt med mig!?
Kh. PIge 13 år
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13 årige pige.
Tak for dit brev, hvor du beskriver, hvad du hver dag oplever derhjemme. Du skriver bl.a. at dine forældre hiver dig i håndleddene, tager dig i nakken, giver lussinger og truer.
Det er aldrig ok at slå eller bruge fysisk magt – og det er faktisk ulovligt, at forældre slår deres børn.
Du nævner selv, at du overvejer at ringe til en bisidder. Jeg synes, at det lyder som en rigtig god idé.
Du kan se en lille film om, hvordan du får hjælp fra en bisidder her Har du brug for hjælp? Få en bisidder hos Børns Vilkår
Jeg kan virkeligt godt forstå, at du har svært ved at tage din mobil i hånden og ringe. Fra andre unge ved jeg, at det kan føles som et stort skridt.
Nogle børn tænker, at der er ’gode grunde’ til at de bliver slået, og at det er deres egen skyld. De føler måske skyld og skam – og føler sig ’forkerte’. Mange ved jo inderst inde godt, at deres venner og kammerater i skolen ikke har det sådan hjemme hos dem.
De oplever måske også, at det føles forvirrende, hvis de har følelser overfor den mor eller far, der slår. De fleste har jo gode minder eller hyggelige stunder, selvom de lever i et hjem med vold.
Man kan også være bange for, at man ’sladrer’ om noget, der hører familien til. Men man ’sladrer’ ikke, når man beder om hjælp.
Voksne ved inderst inde godt, at det er forkert at slå. Men nogle kommer med grunde til, at det er i orden alligevel. For eksempel at de må straffe dig, fordi de er dine forældre. Eller siger, at de må straffe dig og slå dig ‘for din egen skyld’. Nogle voksne tænker måske, at ’sådan har vi altid gjort i vores familie – og det skal ingen blande sig i. For i vores familie er det mig, der bestemmer’.
Men det er forkert og ulovligt at slå børn.
Hvis du har brug for at tage ’et mindre skridt’ end at ringe til bisidderen – kan du ringe til Bryd Tavsheden. Her kan du tale med en rådgiver, der kender til vold i hjemmet. Det kan i sig selv være en lettelse at tale med andre om dine følelser. Mange oplever, at dumme tanker øjeblikkeligt bliver lidt mindre og får lidt mindre magt. At tale om tankerne kan også være en vej henimod at få god hjælp.
Du kan evt. også tale med din lærer om det. Så vil han/hun og skolen kontakte kommunen. Loven siger, at alle voksne i Danmark har pligt til at hjælpe et barn eller en ung, der oplever vold. Det er altså de voksnes ansvar at passe på dig. Og hvis dine forældre ikke giver dig den omsorg og tryghed, som du har brug for, så kan både du og dine forældre få hjælp.
Du skal vide, at det ikke er dig der er problemet, når dine forældre er voldelige over for dig. Når dine forældre fortæller dig, at du er sindssyg, får mig til at tænke på, at dine forældre ikke ved, hvad de skal stille op med deres egne problemer. De har brug for hjælp til at være gode forældre for dig.
Jeg tror, at du vil gøre jer alle en tjeneste, hvis du beder om hjælp nu! Det direkte nummer til bisidderen er tlf. 3555 5559 og tast 2
Jeg forstår godt, at det kan være svært at åbne op, og du er også altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111.
Jeg håber, at du får talt med nogen, så du og din familie kan få en hverdag uden vold og trusler.
Mange kærlige hilsner fra
BørneTelefonen