Brev
far
hej børnetelefonen
Min far taler rigtig grimt til andre inklusiv mig.
jeg er først for nyligt begyndt at opdage at andre fædre ikke taler sådan.
Men det er værst når han har fået lidt at drikke, og man ved aldrig hvornår han er utilfreds med noget.
Engang kaldte han min lillesøster rigtig grimme ting så hun begyndte at græde.
Det er ikke altid jeg siger så meget til det da jeg ikke ønsker stemningen bliver ødelagt endnu mere.
Jeg er altid bange for for hvornår og hvad han bliver sur over.
Håber i kan hjælpe
kh ukendt.
15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Det må føles rigtig ubehageligt, at din far taler så grimt til alle og du går er bange for, hvad han vil gøre næste gange.
Din far er værst når han drikker
Jeg lægger mærke til, at du nævner at det er værst når din far drikker.
Jeg ved fra mine mange samtaler på BørneTelefonen, at det kan være rigtig svært at være barn i familier, hvor en forældre drikker.
Mange fortæller ligesom dig, at alkoholen forstærke den ubehagelig opførsel. Alkohol påvirke nogle mennesker på en måde, hvor de bliver mere udadreagerende og aggressive. Hvis din far i forvejen har en svær måde at være på, er det måske det, der forstærkes når han drikker.
Der er desværre rigtig meget jeg ikke ved, for jeg har kun de ord du har delt med mig her. Jeg ved for eksempel ikke, hvor ofte han drikker og om du måske tænker, at han også kunne være afhængig af alkoholen.
Grunden til jeg nævner det, er fordi jeg gerne vil understrege, at det bestemt ikke er underligt, hvis du har det rigtig svært, når din far drikker og hans opførsel bliver ubehagelig. Det er meget vigtigt, at du og din familie får hjælp.
Hvis du vil læse lidt mere om alkoholafhængighed kan du se her.
Din far skal behandle dig og din søster med respekt
Det lyder som om, at din far kan sige ting, der gør én rigtig ked af det. Fx som da han sagde rigtige grimme ting til din søster. Det skal stoppes, for grimme ord kan sætte sig.
Du skriver, at du aldrig ved, hvornår han er utilfreds med noget. Jeg bliver bekymret over det du fortælle mig.
Jeg har talt med andre, der beskriver en følelse af hele tiden at være på vagt. Det kan være rigtig stressende at være i, for man ved aldrig om man har gjort noget forkert. Derfor kan det være svært at finde ro. Måske kender du det?
Du har ret til hjælp!
Jeg kan godt forstå, at du har svært ved at stoppe det helt selv. Det skal du heller ikke. Det er en alt for stor opgave.
Lige nu er det bare rigtig godt, at du mærker efter og rækker du efter hjælp. Du mærker netop tydeligt, at noget ikke helt er som det skal være.
Jeg kan godt forstå, at du somme tider vælger ikke at sige noget, hvis stemningen bliver dårligere af det. Det gør mig nysgerrig på dig. Måske har du også prøvet, at din far blev endnu mere streng, når du sagde ham i mod. Sådan er det i hvert fald i nogle familier. Måske du kan genkende det?
Jeg er faktisk slet ikke i tvivl om, at du gør alt hvad du kan og magter. Men det lyder som om, at din far har rigtig svært ved at være respektfuld og omsorgsfuld overfor jer.
Derfor er det også vigtigt for mig at fortælle dig, at du altid må trække dig, hvis din far skælder dig ud eller gør dig ked af det. Ligesom du også gerne må sige fra og sige, at det ikke er rart, når du har mod på det.
Men det er også okay, hvis du hellere vil gå en tur, gå ind på dit værelse eller andet, der giver dig ro.
Din lærer skal hjælpe dig
I nogle familier er der på en måde opstået en hemmelighedsfuld stemning, hvor ingen taler om problemerne udenfor familien. Det kan være, at du kan kende det.
Problemet med at holde det hemmeligt er bare, at det sjældent ændrer på, hvordan det er derhjemme. Og nogle familier, hvor der er meget skældud og alkohol, kan der være brug for at andre voksne hjælper og støtter både børn og forældre.
Det kan de dog kun, hvis de ved, at der foregår noget, der skal ændres. Måske du kan tage en snak med en lærer eller pædagog på din skole?
Faktisk har din lærer også et ansvar for at hjælpe, hvis du fortæller ham/hende, at din far drikker og siger rigtig grimme ting til jer.
Du kan bruge denne guide, hvis du har brug for et lille skub.
Vi vil gerne hjælpe dig!
Du kan også ringe til os, hvis du ikke føler du kan tale med andre. Vores rådgivere kan fortælle dig, hvordan BørneTelefonen også kan hjælpe dig.
Jeg giver dig her et link, hvor du kan læse mere om at få en Bisidder fra Børns Vilkår . Jeg giver dig også et link til en video med Har du brug for hjælp? Få en bisidder hos Børns Vilkår. Så kan du høre lidt om, hvad det vil sige at have en bisidder fra Børns Vilkår. Det er gratis at få en bisidder.
Ring til os på 116111, hvis du vil vide mere. Vi har åbent døgnet rundt – også nu.
Jeg vil slutte af med at fortælle dig, at du har taget et vigtigt og godt skridt, da du skrev til os. Jeg håber virkelig, at du vil tale med en lærer eller ringe til os, så vi kan hjælpe dig og din søster.
Kærlig hilsen BørneTelefonen