Brev
Min mor slår mig
Kære pige på 10 år
Det kræver mod at bede om hjælp og mod at skrive til BørneTelefonen. Hvor er det godt, at du har haft det mod.
Når jeg læser dit brev tænker jeg, at du er en klog og ” voksen” pige.
Du kan både se, hvordan din mor er en god mor. Og hvordan hun også er uretfærdig og en dårlig mor. Det er flot af en pige på 10 år.
Du skriver din far er dansk. Jeg tænker derfor, at han godt ved, at man ikke må slå børn i Danmark.
Din mor ved det nok også. Men hun har brug for hjælp, så hun ikke slår, når hun bliver gal.
Din far har desværre ikke gjort noget for at stoppe din mor. Derfor tænker jeg, at du skal have hjælp fra en anden voksen til at få snakket med både ham og din mor.
Det er nemlig super vigtigt, at volden stopper. For som du selv kan mærke, så er det ikke godt for et barn at vokse om med vold.
Lige nu er du bange for, hvad der sker med din mor, hvis du fortæller, at hun slår. Men faktisk er det sådan, at du hjælper både din mor og dig selv, når du fortæller det. Din mor har ikke lært at styre sit temperament. Men det tror jeg faktisk meget gerne hun vil lære.
Kunne du derfor vise din lærer dit brev hertil og mit svar, så han eller hun kan hjælpe dig? Du kan også vise det til en af dine veninders forældre. Så ved de, at de skal bede om hjælp til din familie hos kommunen.
Her på BørneTelefonen vil vi også meget gerne hjælpe dig. Du kan derfor ringe til en af vores rådgivere på telefon 116111. Så kan vi hjælpe dig med at tale med kommunen.
Jeg håber meget, du bruger dit mod og får bedt om hjælp. Du fortjener at have det godt.
Kærlig hilsen BørneTelefonen
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 10 år
Når jeg læser dit brev tænker jeg, at du er en klog og " voksen" pige.
Læs også på vores temaside her: https://bornetelefonen.dk/tema/vold-familien
Kærlig hilsen BørneTelefonen