Hej bornetelefonen

Min far har diagnoser og slår mig og jeg har det virkelig hårdt og er bange og han har os slået min mor virkelig mange gange der hun var gravid og det eneste jeg ønsker er at bo alene med min mor😰

Pige, 10 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige på 10 år

Det lyder ikke rart at være dig. Jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig.

Det første jeg vil sige til dig, er at din far ikke må slå. Det er forbudt ved lov i Danmark.

Alle børn har ret til en tryg opvækst uden hverken psykisk eller fysisk vold – og sådan lyder det ikke til være hjemme hos dig lige nu. Det er dine forældre, der skal passe på dig og give dig tryghed.

Det er meget vigtigt, at der kommer hjælp hjem til jeres familie, for det er ikke i orden, som det er nu. Det skal du ikke leve i.

Det kan være svært, at skulle fortælle det til andre. Derfor synes jeg, at det er så fint, at du har skrevet til BørneTelefonen. Du og din familie har brug for hjælp. Dine forældre har også brug for hjælp til at blive bedre forældre, og din far har brug for hjælp til at stoppe hans dårlige mønster med at slå.

Du skal have hjælp af en voksen. Det kan være en fra familien, en lærer, en pædagog  eller en venindes forældre, som du har det godt med.

Når du fortæller det til en lærer, eller en anden voksen, skal de kontakte kommunen, som vil hjælpe jeres familie.

En fra kommunen vil først snakke med dig om de ting, der sker derhjemme. Når det er vold, man er udsat for, så skal kommunen sikre sig, at man ikke bliver udsat for mere vold. Det er derfor, at de først snakker med dig. De skal finde den bedst mulige løsning for at hjælpe dig og din familie. Det betyder at kommunen passer på dig og hjælper med, at du og din familie får den hjælp, der er brug for.

Hvis det hele bare er for meget for dig lige nu, og du ikke kan overskue at snakke med din lærer eller andre voksne, så kan du ringe til BørneTelefonen på 116 111.

Her kan du ringe anonymt, det vil sige, at i første omgang behøver du ikke fortælle dit navn. En af vores søde rådgivere vil så tale med dig, om hvilke muligheder du har for at få hjælp. Det kan være, at du gerne vil have en voksen med fra BørneTelefonen, en såkaldt bisidder, som kan hjælpe dig med snakke med kommunen om, at der er brug for hjælp. Kunne det være en idé for dig?

Du kan også læse mere om vores gratis bisidder til børn og unge her: Bisidder fra BørneTelefonen

Du har nemlig ret til at have en bisidder med til at støtte dig, hvis du skal til møde med kommunen.

Jeg vedhæfter lige et link, hvor du kan se hvilke rettigheder du har https://bornetelefonen.dk/vold-i-familien/

Her kan du få nogle gode råd og læse lidt om, hvordan du og din familie kan blive hjulpet.

Det hele kan måske være lidt svært for dig, så måske du kan vise din mor dette brev og I sammen kan finde ud af, hvad I skal gøre? Tror du, at du vil kunne gøre det?

Hvis ikke du føler, at du vil bede din mor om hjælp, så tænk på hvilken anden voksen, du synes, ville være god til at hjælpe dig.

Det er vigtigt, at du får den hjælp, du har brug for nu.

Så jeg håber, at du vil bruge en af de muligheder, jeg har skrevet til dig.

Det er så godt, at du har skrevet her til BørneTelefonen. Det kan du tænke på, som dit første skridt på vejen til at få et bedre liv. Nu skal du så tage næste skridt.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen.

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

Anonym rådgivning i din kommune

Alle kommuner tilbyder åben, anonym rådgivning for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)