” fysisk vol “

jeg hvar på spejder lejer og min leder tog mig i skyldrerne og graved sine fingre ind i mine skuldrer hun var betkymret det fårstår jeg men nu er jeg bange får hende og ryster nå jeg er sammen med hende jeg går ikke til spejder mere det hvar i sommerferien at det skete nu har jeg stor trauma min mor og min storebror kan ikke tag mig på skyldrene uden at jeg ryster og skriger jeg kan ikke sige det til dem en det er mega ubefaelidt og min storbror har add og for alt fra mine foreldrer og nu har jeg strees af ham og kan ikke sige det

Pige, 10 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej

Det er godt, du skriver til os, når du har fået det så dårligt og er ramt stress! Måske kan vi tænke lidt sammen over, hvad du kan gøre?

Det kan være rigtigt svært at have en bror, der har add. Det kan føles som om, at ens bror fylder det hele. Det er ham er får lov til alt. Præcis som du skriver.

Når én i familien har en diagnose, så påvirker det alle i familien. Jeg kan godt forstå, at du nogle gange kan føle, at der bliver meget lidt plads til dig.

Måske har du også en kraftig fornemmelse af, dine forældre ikke rigtigt forstår, at du blev lidt traumatiseret dengang til spejder? Du havde brug for nogle at tale med dengang. Jeg fornemmer, at ingen rigtigt ‘så’ dig, selvom du havde brug for det.

Jeg kan se, at du har svært ved at forklare dine forældre, at du nu føler dig ramt af stress.

Der kan være mange grunde til, at du ikke får talt med dine forældre om det pres og den stress, som du er ramt af.

Måske er du bange for at dine forældre mangler kræfter til OGSÅ at høre på dig, og hjælpe dig, som du har brug for. Måske er du bange for at dine forældre siger til dig, at traumet bare er noget ‘pjat’. Måske kan det handle om, at dine forældre virker som om, at de har travlt med at passe på din bror.

Der kan være SÅ mange grunde til, at man ikke får fortalt sine forældre, hvordan man egentligt går rundt og har det. Men det er vigtigt at forsøge at få ‘hul igennem’ til ens forældre – eller til andre voksne, man kan bruge.

Måske kender du en god person i skolen, som du vil kunne tale med? En pædagog eller en lærer, som du plejer at kunne tale godt med? Det kunne også være en af dine bedsteforældre, som måske kunne hjælpe dig med at sige til dine forældre, at du er blevet ramt af stress.

Jeg giver dig her en video, der handler om, hvordan man kan fortælle noget svært. Den håber jeg, at du kan bruge. https://bornetelefonen.dk/fortael-noget-svaert/

Jeg tror, at dine forældre vil få mere øje på dig og dine problemer – når du tager fat i nogle voksne omkring dig. På den måde vil der måske kunne blive ændret på nogle ting, så du kan få det bedre. Forhåbentlig vil stressen så tage af lidt efter lidt.

Husk at du altid kan tage fat i os igen på 116 111, hvis disse råd ikke hjælper dig, som du har brug for. Så må vi finde på andre ting, du kan forsøge – for der skal også være plads til dig!

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)