Brev
Jeg bliver slået af mine forældre
Hej
jeg er en pige på ti år lige siden jeg var 1 år blev jeg slået af min mor
og da jeg startede i børnehave sagde jeg det til de voksne og så talte de med min mor om det men mor sagde det var løgn selv om det var rigtigt
og senere på dagen kom jeg hjem og så slog bække min forældre mig
og hun taler grimt om min veninde T. og det gør mig ked af det
jeg har også 3 søskende som hun også slår
hun slår min lillebror der 4 år og min lillesøster som er 6 og min store bror det er 14
og det kan meget galt for min storebror Har ADHD så kan blive meget
nogen gange kaster hun fjernbetjeninger efter os og hun rammer.
Nogle gange ville jeg ønske jeg kunne bo på børnehjem
håber i vil hjælpe mig
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 10 år
Mange tak for dit brev! Det gør mig ondt at høre, hvad der foregår i dit hjem. Det er bare ikke i orden!
Jeg kan godt forstå, hvis det har skræmt dig at tale med nogen om det, når du sidste gang blev slået igen bagefter.
Men i dag er du ældre, og derved har du nemmere ved at forklare, hvad det egentlig er, der foregår. Og det vil være meget svært for dine forældre at tale udenom.
Desuden er der jo også dine søskende, som kan bakke din historie op. Nok især din storebror, som er 14 år.
Kunne du måske tale med ham om det? Måske kunne I gøre noget i fællesskab. Altså sige det til nogen sammen?
Hvis I går på den samme skole, kan I med stor fordel tale med nogen der. Du kunne fx vælge at tale med din klasselærer om det.
Det er sådan, at skolen har pligt til at hjælpe dig! Det vil være en god idé at fortælle på skolen, at du én gang før har sagt noget, men at det ikke hjalp, fordi dine forældre sagde at du løj.
Du kan også ringe til BørneTelefonen, så du kan få en snak med en rådgiver om, hvordan du præcis skal gribe det an, og hvordan du præcis kan få hjælp. Det vil være en rigtig god idé!
Når man ringer eller skriver til BørneTelefonen er man helt anonym. Det vil sige, at vi ikke kan se dit nummer eller finde ud af, hvem du er.
Men du kan også vælge at fortælle os, hvem du er, så vi kan hjælpe dig med at tage til kontakt til din kommune, der kan hjælpe dig og dine søskende.
Det kan du lige tænke over!
Men i hvert fald så kan skolen hjælpe dig.
Måske har du endda nogen i familien, du kan betro dig til? Måske dine bedsteforældre eller en tante/onkel. Det kan du også lige tænke over.
Ét er i hvert fald helt sikkert: Det, der sker, er ikke i orden, og som jeg ser det, så skal du og dine søskende have hjælp til at få det stoppet.
Det lyder som om, at det er blevet en dårlig vane for dine forældre at slå jer, og det skal de også have hjælp til at få stoppet.
Jeg håber meget, at du kan bruge mine råd til noget, og jeg håber sådan, at jeres situation bliver bedre. Og det kan den jo kun, hvis I får fortalt, hvad der sker.
Det håber jeg, at du trods din dårlige erfaring har modet til.
De kærligste hilsener og masser af tanker og et stort knus fra
BørneTelefonen
Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien
Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.
Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.
Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.
Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.