Brev
Hjælp vores veninde bliver slået!
hej læser.
vi er to piger på 13 år, som er meget bekymret for vores veninde.
Vi var sammen med hende i går aftes og vi spurgte så om hun havde noget på hjertet, og hun begynde så at græde… Hun fortalte os at hun blev/bliver slået af sin far.
hendes far har et rigtig stor tempremang. nogen gange bliver det så voldsomt at hende søskende, mor og hende bliver nød til at forlade huset.
Hun kom op at skændes men ham her for 4 dage siden, hun kan ikke huske om hvad, men hun siger det var en lille ting hvor vold ikke var nødvendigt.
Han skubbede hende op og ned af trapperne, slog hende, og kom så op på hendes værelse noget tid efter og sagde at han over hoved ikke have fortrudt det.
Hendes lillesøster på 7 år så det hele og stod bare og grad.
Det er sket op til flere gage og hun har sagt det til hendes mor, men der sker ikke så meget.
Vores spørgsmål er:
Hvad kan vi gøre for at hjælpe hende, når hun har den her tanke i hoved hele tiden?
Hilsen de to piger der ikke ved hvad de skal gøre.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære modige veninder
Hvor er det bare super flot, at I skriver til brevkassen, fordi I er bekymrede for jeres veninde. Det fortæller mig, at I er to piger, der er meget omsorgsfulde i jeres venskab til hinanden.
Det er nogle ret voldsomme ting, jeres veninde og hendes familie er udsatte for. Det kan være rigtig svært både for dem, der er i det og for dem, som står uden for og er bekymrede. I fortæller, at jeres veninde har talt med sin mor om det, og at der ikke er sket noget. Sådan kan det desværre være. Nogle gange kan det tage tid, før en familie er klar til at få hjælp.
Men jeg tror, det er rigtig vigtigt, at jeres veninde får talt med en voksen om, hvad hun er udsat for, og hvordan hun og de som familie kan få hjælp.
Det er ikke sikkert, at jeres veninde er der endnu, hvor hun er klar til at tale med nogen om det, men måske kunne det være en idé for hende at kontakte BørneTelefonen på 116 111? Det er gratis og anonymt, og der sidder en masse søde og dygtige rådgivere, som kan trøste hende og tale med hende om, hvordan hendes familie kan få hjælp.
Måske kunne I vise hende jeres brev og mit svar? Det kan være, at det kan være med til at give hende lidt mere mod i forhold til at tage kontakt. Det kan også være, at hun kan have brug for jeres hjælp til at skrive eller ringe. Det ved jeg fra andre, kan være en stor støtte.
En anden mulighed kan være at tale med en lærer på jeres skole, hvis hun har mod på det. Det kan I måske også hjælpe hende med.
Tak fordi I bekymrer jer.
De kærligste hilsner fra BørneTelefonen