Brev
Hjælp
Hej
jeg hedder M er 11 år og jeg og min mor og min storebror var alene hjemme
mig og min mor blev sure på hinanden
jeg slo hennede fordi hun var så dum og så slo hun mig
hvad skal jeg gøre skal jeg melde hennede til politiet eller hvad
hjælp mig
Dreng, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære M,
Det er godt, du har skrevet. Jeg kan godt forstå, at du spørger, om du skal melde din mor til politiet for at slå. Det må have været en grim oplevelse. Det er jo slet ikke ok at slå.
Har din mor mon slået dig før…..? Man kan jo godt komme til at skændes med sine forældre og blive rigtig sur på dem, og de bliver rigtigt sure på deres børn. Men det er ikke i orden at slå, og det er ulovligt. Jeg ved fra andre børn, der er blevet slået af deres forældre, at de føler skyld. Da må jeg sige, at det er aldrig børnenes skyld, når forældrene slår! Jeg håber, at I kan tale sammen om det, så det ikke sker igen?!
Jeg tænker, at det lige nu er super vigtigt, at du også får snakket med en voksen, som du har tillid til. Fortæl hvad du oplever derhjemme lige nu. Det kan være en af dine lærere på skolen, en venindes mor, en anden i din familie, sundhedsplejersken på din skole eller en helt anden. Det er vigtigt, at der kommer hjælp til din familie, så din mor kan stoppe med at slå, og det er en voksenopgave at finde den hjælp, din mor skal have.
En anden mulighed er, at du får hjælp fra din kommunen og her kan en voksen fra BørneTelefonen hjælpe dig med at tage kontakt til, hvis du ikke har en anden god voksen, der kan hjælpe dig. En voksen fra BørneTelefonen er en bisidder. En bisidder kender til dine rettigheder og kan støtte dig i at kontakte kommunen og gå med til møder, hvis du tænker det vil være en idé for dig.
Hvis du gerne vil have hjælp fra en bisidder, vil jeg foreslå, at du ringer til BørneTelefonen på 116 111 og fortæller om din situation. Du kan fortælle rådgiveren dit brevs id. nummer, så kan rådgiveren finde dit brev.
Du kan måske også kigge på vores gode råd, når man der er vold i hjemmet:  https://bornetelefonen.dk/tema/vold-familien
Jeg håber, du holder fast i dit mod til at få hjælp, så din mor ikke slår igen.
Kærlig hilsen BørneTelefonen