Brev
Slået af forældre
Hej BørneTelefonen..
Jeg bliver slået, kaldt øgenavne og jeg får at vide “Jeg vil ønske Du dør” af mine forældre
men det der mest sårer mig er “Jeg hader dig” Det får jeg tit at vide af mine forældre..
Hvad skal jeg gøre?
Dreng, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 11 år
Når jeg læser dit brev, kan jeg godt forstå, at du føler dig rigtig såret over de ting, dine forældre kalder dig. Og at dine forældre slog dig, er ikke okay. Det er faktisk ulovligt - de må ikke slå dig. Alle børn fortjener at føle sig trygge, ønsket og elsket - også dig.
Du skriver ikke så meget om, hvordan det ellers er hjemme hos jer? Jeg kommer til at tænke på, om din mor og far har det svært? Det lyder som om, de har nogle problemer og lader det gå ud over dig. Det er ikke okay!
Når man er forældre, har man en opgave. Den handler om at give sit barn et trygt og godt liv så barnet kan udvikle sig bedst muligt. Det lyder ikke som om, det er sådan for dig lige nu.
Jeg tænker derfor, om der er nogen voksne i dit liv, du stoler på og har lyst til at tale med? Det kunne være en lærer, en god vens forældre, en i din familie eller en helt anden. For dig og din familie har brug for noget hjælp, så du kan begynde at føle dig tryg og ønsket.
Måske ved dine forældre slet ikke, hvor meget de sårer dig, og måske kan de ikke finde ud af at styre sig og lade være med at slå. Det skal de have hjælp til at lære at lade være med.
Du har allerede taget det første skridt ved at skrive herind. Så jeg håber, du vil bruge noget af det mod, du brugte til at skrive herind, til at tale med en voksen, du har tillid til. Du kan også ringe til BørneTelefonen på 116 111 og tale med os, så skal vi nok hjælpe dig.
Kærlig hilsen BørneTelefonen