Hjælp

Hej

jeg er en pige på 12 år

for 2 uger siden fik jeg svaret for min matematik prøve

det gik ikke godt

min mor så svaret og begyndte at slå mig

hver gang hun ser mig så husker hun det og begynder at slå mig

jeg ved ikke hvad jeg skal gøre

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år,

Hvor er det godt, at du kan mærke, at du skal have noget hjælp. Godt, at du fandt overskud til at sætte ord på din oplevelse med, at din mor slår. Og godt at du fandt modet til at skrive hertil. Tak for dit brev.

Jeg kan godt forstå, du spørger, hvad du skal gøre. Lige meget hvor dårlige svar du får på dine prøver i skolen, må din mor ikke slå. Det er, som du sikkert ved, ikke lovligt at slå børn i Danmark. Det er dine forældre, der skal passe på dig og skabe en tryg ramme for dig derhjemme, til du bliver 18 år. Det lyder det ikke til, at din mor kan lige nu.

Kender du en voksen, du kunne fortælle, hvordan det er hjemme hos jer lige nu? Det kunne være en lærer på din skole, en anden i familien, en venindes mor eller en hel anden. Den voksne vil kunne sørge for, at din mor får noget hjælp til at styre sit temperament. Og den voksne vil sikkert også kunne give dig et stort knus. For det fortjener du. Jeg kan forestille mig, at du er rigtig ked af det.

Jeg ved fra andre, som har oplevet, at deres forældre slår, at det har hjulpet at få det fortalt. Det kan godt være lidt svært at tage mod til sig og få det sagt. Men bagefter er det en stor lettelse. Og det er skønt at have en voksen, som kan støtte en i at få hjælp.

Her på BørneTelefonen kan vi også hjælpe dig. Du kan få en bisidder. Det er en voksen, som kan tage med dig op på din kommune og bede om hjælp. Kunne du tænke dig det? Du er meget velkommen til at ringe til os på 35555559. Så kan vi fortælle dig mere om det.

Du skal huske på, at det aldrig er din skyld, at din mor slår. Aldrig. Jeg ved, at nogle børn tænker, at de nok også selv er lidt skyld i det. Men uanset hvad du gør, må din mor aldrig slå.

Jeg håber, at du kan finde mod til at få snakke med en voksen. Hvis det er for meget for dig lige nu, kan du også starte med at ringe til BørneTelefonen 116111, hvor der sidder voksne klar til at snakke.

De bedste hilsner BørneTelefonen

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)