Brev
Hjælp
Hej
jeg er en pige på 12 år
for 2 uger siden fik jeg svaret for min matematik prøve
det gik ikke godt
min mor så svaret og begyndte at slå mig
hver gang hun ser mig så husker hun det og begynder at slå mig
jeg ved ikke hvad jeg skal gøre
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år,
Hvor er det godt, at du kan mærke, at du skal have noget hjælp. Godt, at du fandt overskud til at sætte ord på din oplevelse med, at din mor slår. Og godt at du fandt modet til at skrive hertil. Tak for dit brev.
Jeg kan godt forstå, du spørger, hvad du skal gøre. Lige meget hvor dårlige svar du får på dine prøver i skolen, må din mor ikke slå. Det er, som du sikkert ved, ikke lovligt at slå børn i Danmark. Det er dine forældre, der skal passe på dig og skabe en tryg ramme for dig derhjemme, til du bliver 18 år. Det lyder det ikke til, at din mor kan lige nu.
Kender du en voksen, du kunne fortælle, hvordan det er hjemme hos jer lige nu? Det kunne være en lærer på din skole, en anden i familien, en venindes mor eller en hel anden. Den voksne vil kunne sørge for, at din mor får noget hjælp til at styre sit temperament. Og den voksne vil sikkert også kunne give dig et stort knus. For det fortjener du. Jeg kan forestille mig, at du er rigtig ked af det.
Jeg ved fra andre, som har oplevet, at deres forældre slår, at det har hjulpet at få det fortalt. Det kan godt være lidt svært at tage mod til sig og få det sagt. Men bagefter er det en stor lettelse. Og det er skønt at have en voksen, som kan støtte en i at få hjælp.
Her på BørneTelefonen kan vi også hjælpe dig. Du kan få en bisidder. Det er en voksen, som kan tage med dig op på din kommune og bede om hjælp. Kunne du tænke dig det? Du er meget velkommen til at ringe til os på 35555559. Så kan vi fortælle dig mere om det.
Du skal huske på, at det aldrig er din skyld, at din mor slår. Aldrig. Jeg ved, at nogle børn tænker, at de nok også selv er lidt skyld i det. Men uanset hvad du gør, må din mor aldrig slå.
Jeg håber, at du kan finde mod til at få snakke med en voksen. Hvis det er for meget for dig lige nu, kan du også starte med at ringe til BørneTelefonen 116111, hvor der sidder voksne klar til at snakke.
De bedste hilsner BørneTelefonen