Brev
far
min far skriger og skubber til mig hver dag,
jeg har mange blå mærker og det er svært at gemme at jeg er ked af det i skolen.
Han ødelægger alt det gode i mit liv.
Kan min far blive taget fra mig for mental abusive og mild physic abuse
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du på 12 år
Hvor er det godt, at du har fundet modet til at skrive om det, du oplever derhjemme - for det er ikke noget, man skal stå alene med.
At leve med psykisk og fysisk vold er noget, som påvirker ens livskvalitet meget; det er det du oplever, når du går rundt og er ked af det og føler, at alt det gode i dit liv bliver ødelagt. Derfor er det meget vigtigt, at få det stoppet.
I Danmark er det ulovligt, at slå på børn og når jeg læser dit brev, så tænker jeg, at din far har brug for hjælp til at være en god far over for dig. Hvis det er muligt, så tror jeg, at det vil være en god idé at holde en lille pause fra at være sammen med din far, indtil han har fået hjælp.
Det bedste vil være, at få det fortalt til en god voksen - det kunne måske være din mor eller en anden, du tænker kan hjælpe dig. Når du fortæller om din situation, skal du regne med, at den voksne laver en underretning - en underretning betyder at man giver kommunen besked om den måde du lever på, når du er sammen med din far.
En underretning skal ses som en hjælp til din far; jeg kan ikke svare på, hvilken hjælp han vil få og hvilken betydning det evt. vil få for jeres forhold - men en ting er sikkert: Det skal ikke fortsætte, som det gør nu.
Det at få fortalt om fysisk og psykisk vold kræver en særlig styrke - en styrke som jeg stærkt fornemmer, at du har, efter at du har skrevet dette brev.
Det er først og fremmest vigtigt, at få sagt det højt og måske kunne det være hjælpsomt for dig, at læse mere på hjemmesiden www.brydtavsheden.dk - her har du både mulighed for at chatte, skrive, ringe - men også at mødes med en rådgiver, som kan vejlede dig videre.
På vores hjemmeside kan du læse mere om vold i familien: https://bornetelefonen.dk/tema/vold-familien Her skriver vi også om, at du kan få hjælp fra BørneTelefonen. Vi kan hjælpe med at underrette kommunen og give dig en bisidder, en voksen fra BørneTelefonen, som kan snakke med dig og gå med til møder på kommunen. Hvis du tænker at det vil være en hjælp for dig, så ring ind på 116111 og vi kan snakke mere om det, og om hvordan du har det.
Det er utrolig modigt af dig, at tage ansvar for dit eget liv og få sat en stopper for de overgreb, du oplever og jeg håber, at der kommer hjælp til dig og din far stopper sin vold mod dig.
Varme tanker og kærlige hilsner fra
BørneTelefonen