Brev
Er det vold?
Hej.
Jeg har længe gået og tænkt over, om det jeg har oplevet overhovedet kan siges at være vold – eller om det er så “småt” at jeg ikke burde tænke mere på det.
Min far har et rigtig slemt temperament og han kan få det her blik, hvor man ved man skal løbe.
Han har i min barndom aldrig direkte slået mig, men han kastede mig tit ind i ting eller ned på gulvet, vred min arm om eller sådan noget, så jeg græd af smerte.!Nogle gange nev han mig også på kroppen, så jeg blødte..
Min mor brugte ham altid lidt som skræmme eksemplet sådan “hvis du ikke gør det og det, henter jeg far” – også gjorde man det ellers.
For et år siden kulminerede det hele ligesom, da jeg kom til at lave en ridse i min fars nye firmabil. Her bliver han så sur, at han slår ud efter mig og rammer mig på hagen. Jeg bliver sindssygt forskrækket og stiger grædende ud af bilen og begynder at gå hjem. Da jeg kommer hjem, venter han på mig og helt ude af den. Han truer med at slå mig ihjel, hvis jeg ikke sætter mig tilbage i bilen og står med knyttede næver og siger han vil smadre mig og slå mig ihjel. Jeg bliver virkelig sur, og det er som om alt det gamle kommer op til overfladen og jeg løber min vej.
Jeg bor hos min veninde i en uges tid, indtil min mor beder mig komme og snakke. Hun siger så, at hun ikke ved hvem hun skal tro på – for min far havde sagt jeg løj. Hun ender med at sige, at hun håber jeg kan glemme det hele så jeg kan komme tilbage til familien. Jeg elsker min familie, så det gjorde jeg. Derudover sagde hun, at det der skete i min barndom ikke kun var min fars skyld – jeg var åbenbart et meget besværligt barn.
Jeg er nu 20 år og har egentlig valgt at tilgive min far. Men nogen gange spekulerer jeg alligevel på det – og om mine selvværdsproblemer kan skyldes det.
Rationelt set ved jeg det er dumt, men jeg føler helt ind i mit inderste, at jeg ikke er noget værd. Nogen gange ville jeg ønske, at en anden kunne få mit liv; en der fortjener det.
Jeg prøver virkelig at glemme det der skete for så slemt er det jo heller ikke – mange oplever meget værre ting – og jeg er måske bare sart.
Mit oprindelige spørgsmål var vel egentlig om det kan kaldes vold, men det er måske lige meget.
Hvis jeg ikke selv kan komme videre, hvad gør man så?
Pige, 20 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 20 år,
Jeg forstår godt, at du har din tvivl om det, som du har været udsat for er vold. Mange af de børn og unge, der skriver herind, er i tvivl om det er vold, de har været udsat for og mange er slet ikke klar over, at det er forbudt at slå børn. Jeg synes dog, at det er vigtigt, at lytte til sin mavefornemmelse, og gør du det, tror jeg ikke, at du er i tvivl om, at det din far har gjort imod dig ikke er okay. Vold er nemlig ikke kun, at give sit barn én på hovedet, men også når din far truer med at slå dig ihjel. Selv i tilfældet med bilen, hvor det kunne lyde som om din far slog i ”affekt”, hvor følelserne måske er løbet lidt af med ham, er det stadig vold og på ingen måde okay – om du så har lavet en ridse i hans firmabil eller ej.
På samme måde er det også en form for vold, psykisk vold, når din mor truer med at hente din far for at gøre dig bange. Ingen af tingene skal du finde dig i. Ud fra det du skriver virker det til, at din mor forsøger, at holde familien sammen, men at give dig skylden for din fars handlinger, er ikke okay. Ingen børn fortjener at blive udsat for vold, hvor besværlige deres forældre end synes deres børn er.
Som jeg ser det har du flere muligheder, du kan:
Stå op for dig selv og fortæl dine forældre, at du ikke vil finde dig i mere vold fra deres side af og fortæl dem at hvis det sker igen, har du tænkt dig at melde det. Fortæl dem evt. at du har været i kontakt med BørneTelefonen og har fået at vide, at du har ret til at leve et liv uden vold. Du er allerede godt på vej, så jeg er sikker på, at du sagtens kan klare det!
Få dit eget sted. Du er 20 år gammel og myndig og fordi du flytter hjemmefra, betyder det ikke at du ikke elsker dine forældre. Du kan måske fortælle dem, at du rent faktisk gør det af kærlighed, fordi du godt ved, at det måske i sidste ende vil ødelægge jeres forhold, hvis du bliver hjemme og volden fortsætter.
Overvej om du måske skal tage kontakt til noget professionel hjælp – du kan tage kontakt til din læge og fortælle om din barndom og dine oplevelsre og blive henvist til en psykolog, som kan hjælpe dig med at komme videre. Selvom volden måske stopper, vil frygten for overgreb formentlig stadig sidde i dig og de ting, som du har været udsat for fylder og som du selv er inde på påvirker dit selvværd, så det er vigtigt at få bearbejdet, så du bedre kan ”slippe” fortiden og tro på du er god nok lige præcis som den du er.
Jeg forstår godt, at det kan være svært at overskue lige nu, og derfor vil jeg også anbefale dig at ringe ind til os på 116 111 eller skrive på vores chat. Du vil være anonym og der vil vi bedre kunne hjælpe dig med at finde ud af, hvilken løsning der passer bedst til dig. Jeg håber virkelig, at du vil overveje det, og ellers vil snakke med en anden om noget af det, som jeg har foreslået i brevet.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen