Brev
Jeg har seriøst brug for hælp 😥
Kære BørneTelefonen.
Vil i være sød og hælp mig nå jeg har det så Så skidt og der med søge efter hælp få hældene kom ikke af sig selv,
Jeg bliver Råbet af og jeg er dum og Forket nå jeg har og er udsat få Vold siden jeg var en pige på 9 årig og indtil nu bliver slå og jeg bliver tag meget hårdt Fat og få at gør det kort så har Jeg eller Familie det ikke godt med hinanden. 😥
Pige, 20 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære unge kvinde på 20 år
Hvor er det godt, du kontakter os!
Det er slet ikke i orden, at du bliver behandlet sådan, som du fortæller. Det skal du have hjælp til at komme ud af!
Du er 20 år gammel. Dermed er du voksen. Du er myndig. Det bliver man, når man fylder 18 år. Det vil sige, at du må bestemme for dig selv.
Blandt andet kan du bestemme, at du ikke vil bo sammen med din familie, når din familie ikke er god for dig at bo i.
Du har ret til at have det godt. Og ingen må slå dig eller tage fat i dig. Heller ikke når du er 20 år.
Måske tror din familie, at der gælder nogle andre regler for dig end for andre unge kvinder på 20 år – men det gør der ikke. Det skal din familie måske have hjælp til at finde ud af .
Nu kommer jeg med nogle idéer, som du kan tænke over. Måske kan du bruge dem til noget. Det håber jeg.
Først tænker jeg, at du skal ringe til os på Børnetelefonen. Du kan ringe til os på 116 111. Og fortælle hvad der sker med dig.
Det tænker jeg fordi du der kan få mere præcise råd til, hvad du kan gøre ved at vi kan tale med dig om, hvor du bor og hvilke muligheder, der er der, hvor du bor. Kunne du ringe ind til os på 116111?
Jeg foreslår også, at du taler med en socialrådgiver eller sagsbehandler i den kommune, som du bor i. Det kan være, det føles lidt stort og lidt svært for dig. Måske har du en god ven, som kan hjælpe dig med det?
Når du er over 18 år og måske ikke har efterværn, så kan du også få hjælp hos Headspace. Her kan du også spørge om, der er en rådgiver der kan gå med til kommunen. Så du har en med, der kan hjælp dig med at fortælle, hvad der sker hjemme i din familie.
Måske er du ikke klar til at bo for dig selv, selv om du ønsker at komme væk fra din familie.
Måske har du brug for at vide noget om, hvordan du kan klare dig selv, væk fra din familie, så du ikke er afhængig af dem.
De ting vil du også kunne tale med socialrådgiveren om.
Socialrådgiveren vil også vide noget om, hvis der er nogle steder, hvor du kan gå hen og tale om de ting, som du har oplevet igennem dit liv og tale om, hvordan du kan gøre for at få det liv, som du ønsker dig.
Måske går du i skole eller måske har du allerede et job. Så foreslår jeg, at du taler med en voksen dér, som du kender godt og som du stoler på. Måske kan den voksne gå med dig og hjælpe dig med at tale med en socialrådgiver i kommunen.
Jeg håber, du vil tale med nogen, så du kan få hjælp til at få det godt.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen