Brev
Psykisk og fysisk vold i familien
Hej.
Jeg er en pige på 14 år som har brug for jeres hjælp. Jeg bor i en familie der er ved at falde fra hinanden. Min far er aggressiv og min mor tør ikke sige noget til ham. Han skader mig psykisk ved at sige ting som “du splitter den her familie ad”, “jeg er så tæt på at gå fra mor på grund af dig”, “jeg og din søster flytter på grund af dig”, “du er ikke til andet en besvær” osv. Sjældente gange skader han mig også fysisk. – Ved vold.
Her i går for eksempel råbte han ad mig, lagde mig ned i sengen, ruskede i mig og slog mig 2 gange på benet med knyttede næver. Jeg var helt ude af den og ringede til min mor. – Hun lød nærmest ligeglad. Så jeg flygtede ned til min farmor som bor et par byer væk, hvor jeg så snakkede det igennem med hende.
Min mor hentede mig så om aftenen men jeg har ikke snakket til min far siden. Det eneste han har sagt er at vi skal snakke senere idag og at han vil flytte. – på grund af mig. Grunden til dette var fordi min søster og jeg havde en stor diskussion her i tirsdags, hvor hun væltede en kande saftevand og skyldte skylden på mig. – hun begyndte at råbe og slå løs på mig (hun er 17) så jeg til sidst måtte gå for min egen sikkerhedsskyld.
Jeg kom så tilbage en time efter og fik rigtigt meget skæld ud. Jeg prøvede at fortælle dem hvad der virkelig skete, men de ville ikke lytte. Så da jeg kom hjem fra skole, glad og det hele, her i går gik min far fuldstændig amok. Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre, jeg føler mig helt alene i verden.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14
Tak for dit brev. Jeg synes, det er rigtigt godt at du skriver til os, for det lyder da slet ikke rart, sådan som du har det i din familie. Du fortæller bl.a.  at din far slår dig. Det må han ikke ifølge lovgivningen, og det er helt forståeligt, at du har det dårligt med at blive behandlet sådan. Hvor var det godt, at du kunne tage ned og snakke med din farmor- det lød på din beskrivelse som om, hun var en god støtte for dig.
Det lyder til, at din familie måske er tæt på at gå i opløsning, da din far har truet med at flytte fra jer? Måske er han allerede flyttet..? Eller er det mon noget, han siger for at true dig?
Du skal vide at uanset, hvor meget han vil give dig skylden for at han flytter, så kan det aldrig være din skyld. Hvordan de voksne har det er udelukkende deres eget ansvar. Når han kan finde på at give dig skylden, er det måske fordi han har svært ved at tage ansvar for sig selv i øjeblikket? Det at han slår kan også være et tegn på afmagt og at han har det dårligt med sig selv. Det skriver jeg ikke for at undskylde ham, for det han gør er meget forkert, men jeg skriver det for, at du måske kan forstå, at det ikke er din skyld.
Det lyder bestemt til, at du og din familie har brug for hjælp til at komme ud af den ulykkelige situation i er i. Kommunen kan nogle gange hjælpe ved at tilbyde hele familien hjælp. Det ved jeg ikke, om de kan, der hvor du bor, men de er altid forpligtigede til at hjælpe børn, som ikke trives derhjemme, og som ikke bliver behandlet godt.
Alle familier har en sagsbehandler i kommunen og det er nok en sagsbehandler, du skal have fat i. Jeg vil foreslå dig, at du får en voksen, du har tillid til, til at hjælpe dig med at komme i kontakt med din sagsbehandler. Jeg tænker, at det nok er bedst at det ikke er en fra din familie, da familiemedlemmer ofte kan prøve at overtale en til at lade være, fordi de synes at det er pinligt.
Så selvom du måske har det godt med din farmor, tænker jeg, at du måske hellere skulle spørge en lærer eller f.eks. en sundhedsplejerske om de vil hjælpe dig. Ville du mon kunne det? Du kan evt. vise dem det brev, du har skrevet og mit svar. En anden mulighed er, at du ringer til BørneTelefonen på 116 111 og beder dem om at sætte dig i forbindelse med bisidderordningen. Du kan også kontakte dem via Børns Vilkårs kontor på tlf. 35 55 55 59.
(Du kan læse om bisidderne på vores hjemmeside. En bisidder er en sød voksen, som kan hjælpe en med at tage kontakt med kommunen, hvis man ikke selv kender nogen, der kan tage med.) klik her>>
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien
Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.
Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.
Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.
Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.