Brev
Familie
Hej, jeg hader min mor hun er altid sur og når hun virkelig er sur så går hun amok og sparker til døre og andet…og hun bliver sur over ingenting…hun går også ned på en cafe og får øl sammen med min bonusfar…og jeg vil bare væk og dø….jeg kan ikke klare hende mere.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år.
Tak for dit brev. Jeg kan godt se, at det nok ikke altid er let at være dig, når det er sådan hjemme. Det er ikke særlig rart at få skæld ud hele tiden eller være i et hjem, hvor der altid er dårlig stemning. Samtidig skriver du, at din mor tager på café og drikker øl. Og hvis det betyder, at hun nogle gange kommer fuld hjem, kan jeg godt forstå, at det også er rigtig ubehageligt for dig.
Jeg kan godt følge dig i, at man til tider kan få tanken, at det hele bare kan være lige meget. Og at man lige så godt kan være død. Nogle gange kan man også tænke, at man på den måde endelig for vist sin mor eller far, at det ikke er okay det, de har gang i.
Man kan føle sig så trængt op i en krog, uden nogen mulighed for at komme ud af situationen, og man vil bare væk væk væk, og hjernen leder og leder efter muligheder for at det kan lade sig gøre. Men hjernen har også sans for drama. Så hvis den er tilpas stresset, såkan den godt komme til at foreslå selvmord som svaret. Det er bare sådan, at selvmord er en virkelig, virkelig dårlig løsning! Og det kan hjernen også se bagefter, når den har fået det bedre.
Jeg vil derfor rigtig gerne give dig og din hjerne lidt råd til, hvordan I kan få det bedre.
Det bedste råd jeg har, er at snakke med nogen om det. Allerbedst nogen som kender dig. Det kunne være en lærer, vejleder eller en i familien. De kan både hjælpe dig ved at lytte, så du ikke skal gå med det alene. Og det kan være en kæmpe lettelse i sig selv. Men de kan også sørge for at få hjælp til din familie.
Nogle gange er det nemmere at skrive et brev eller SMS, som forklarer situationen, og så snakke bagefter det. Du kan få hjælp til at skrive et brev her: https://bornetelefonen.dk/skriv/
Det kan også hjælpe at snakke med nogen, som ikke kender en. Et sted hvor man kan komme ud med alle frustrationerne og tankerne, uden det har en konsekvens. Og så kan man måske få et godt råd eller to, til hvordan man kommer videre. Du er velkommen til at kontakte os her Børnetelefonen på SMS/chat eller telefonen. Der er også Livslinjen (https://www.livslinien.dk/), som man også kan skrive og ringe til. De er især gode til at tale om selvmordstanker.
Det kan også hjælpe at læse om andre, som har prøvet noget lignende. Det kan man fx på BørneTelefonens brevkasse, som du allerede kender, eller Hope Ung (https://alkohologsamfund.dk/alkolinjen-ung) eller TUBA (https://tuba.dk/), som er for børn og unge, der har forældre, som drikker for meget.
Jeg håber, du kan bruge mine råd og tanker til noget. Det er virkelig godt gået, at du har skrevet et brev herind til os. Du kan nemlig få det bedre – og du har ret til at få hjælp af en voksen, som lytter og forstår. Det er ikke meningen, at du skal være alene med dine tanker og følelser. Derfor er næste skridt på vejen at snakke med en voksen tæt på dig eller med os på BørneTelefonen, Livslinjen eller et tredje sted.
De allerkærligste hilsner
BørneTelefonen