Mine forældre slår mig :(

Hej BørneTelefonen
Mine forældre slår mig hver eneste gang jeg gør en lille fejl. Jeg har søgt efter reaktionerne på vold i hjemmet og min adfærd passer til symptomerne. Jeg tør ikke at sige det til nogen, fordi jeg ikke gider at være drengen, der blev slået af sine forældre.

Dreng, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej dreng på 14 år

Jeg kan se, at du bliver slået af dine forældre hver eneste gang, du gør  en lille fejl. Jeg ved, at det er hårdt at leve på den måde. For jeg har talt med andre unge, der også bliver slået af deres mor eller far.

Ligesom du, beskriver de, at det ‘sætter spor’ at leve i en familie med vold. Du har fået øje på nogle ‘symptomer’ hos dig selv. Symptomerne efter at have været udsat for vold i familien kan være forskellige fra person til person. Men fælles for de fleste unge, der bliver slået er, at de føler sig ‘forkerte’ og anderledes.  De har derfor svært ved at tale højt om, at de blive slået.

De ved måske også alt for godt, at andre unge, ikke har det på samme måde derhjemme. De allerfleste ved også, at voksne ikke må slå børn. Ingen må slå.

Jeg kan fornemme, at du nok føler lidt på samme måde. Hvem gider at være ‘drengen der blev slået af sine forældre’ – som du skriver? Jeg kan godt forstå, at du ikke har lyst til at tale højt om, hvad der foregår hjemme hos dig.

Det er så godt, at du trodser følelsen af forkerthed – og at du skriver herind. Du har nu sagt det højt til mig! Måske kan det give dig mod på at kontakte andre også?

Jeg vil derfor fortælle dig,at du kan tage kontakt helt anonymt til den kommune, som du bor i. Det kan du gøre ved at google din kommunes navn – og ‘anonym rådgivning for unge’. Her kan du tale uforpligtende med en voksen om, hvordan kommunen kan hjælpe dig og din familie. For det lyder også som om, at dine forældre har brug for hjælp til at blive bedre forældre. Og du har ret til hjælp.

Kommunen har pligt til at hjælpe dig. Kommunen skal hjælpe børn og familier, der ikke har det godt. Kommunen hjælper hele familien. Og det er deres opgave at finde ud af, hvad den bedste hjælp er til lige præcis dig og din familie.

Når du er parat, kan du opgive dit navn. Så kan voksne i kommunen hjælpe dig. Det gør de ved at tale med dig og med din familie – og måske også med andre, der kender til dig og din situation, så de kan få et godt billede af problemerne. Når de har undersøgt det, beslutter de, hvordan de kan hjælpe bedst. Jeg kan derfor ikke fortælle dig præcis, hvordan de vil hjælpe dig. Men jeg ved, at du har ret til at blive passet på og beskyttet, så du kan få det godt. Og at du har ret til at blive hørt og sige din mening.

Måske er du bange for, at tingene vil blive værre, når kommunen får det at vide. Det kan fx være, at du er bange for, at dine forældre vil blive meget sure. Fortæl den voksne fra kommunen, hvis du er bange. Så skal de finde en måde at passe på dig på. Så der ikke sker dig noget. Det er kommunens ansvar at hjælpe dig og sikre dig din tryghed. Alle børn i Danmark har ret til at blive passet på og at blive behandlet med respekt og få omsorg.

Måske har du ikke mod til at tale med kommunen lige nu. Så kan du måske tage fat i en voksen, der er omkring dig til daglig. Har du en person længere ude i familien, som du taler godt med? Det kan også være en person på skolen? Det kan være en god begyndelse at tale med en voksen om, at du har det svært med noget derhjemme…

Jeg håber at dette svar har givet dig et lille mod på, at din situation kan ændre sig. Du fortjener at have det godt. Det er så godt gået af dig at du har taget kontakt til Børnetelefonens brevkasse. Hvis du har brug for at snakke med en rådgiver om det, jeg har skrevet til dig, kan du også ringe anonymt til Børnetelefonen på 116 111 og snakke med en af vores rådgivere. Der er åbent hver dag 9-02.

Jeg vil også lige nævne Børnetelefonens hjemmeside. Her kan du læse om Bidderordningen hos Børns vilkår. Derefter har du måske mod på at ringe til en af vores bisiddere på 35 55 55 59? De har hjulpet mange børn og unge i din situation.

Jeg ønsker det bedste for dig. Og jeg ved fra andre unge, at ting kan blive bedre, når man rækker ud efter hjælp.

Kærlig hilsen Børnetelefonen

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)