Brev
sindsyg mor
jeg er en dreng på 14 år min mor slår mig en del og hun slår nøsten at hvad hun kan og hun gør det kun når min far ikke er der
ville det være i orden hvis jeg slå igen min mor er bange for hvis jeg slår hinde sagt på en anden måde jeg kan løfte hinde
pls svar.
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år
Som du måske godt ved, så er det ikke lovligt at slå børn – og derfor skal det stoppes, hurtigst muligt! Der er ingen, der skal holde til at blive udsat for vold - hverken børn eller voksne. Derfor tror jeg heller ikke, at det er en god ide, at du slår din mor igen. Heller ikke selvom det måske er det, du har allermest lyst til lige nu. Det kan nemlig ende rigtig voldsomt og i værste fald ændrer det ikke på volden, men gør måske bare, at den fortsætter. Men du skal ikke finde dig i det længere. I stedet tror jeg, at der er brug for hjælp, så din mor kan lære at styre sit temperament og de måder, hun reagerer overfor dig.
I brevet fortæller du, at din mor kun slår, når din far ikke er hjemme. Mon din far ved, hvad der sker?! Hvis ikke, så tænker jeg sådan på, om du mon har mod på at fortælle din far, hvad der sker, når han ikke er der? Måske kan du sige til din far, at der er noget, du meget gerne vil fortælle ham – og så sørge for, at I vælger et tidspunkt, hvor der er god tid til jer. Kunne det være en mulighed? Så er det nemlig din fars ansvar at sørge for, at du ikke længere skal være bange for, at din mor slår. Hvis det er svært for din far, kan du anbefale ham. at han kontakter kommunens familie rådgivning, så de kan hjælpe jer.
En anden mulighed er, at du fortæller en anden voksen om volden. Det kan fx være din lærer. Din lærer skal nemlig også sørge for, at du har det godt derhjemme – og han/hun kan hjælpe med, at din familie får noget hjælp, så volden stopper. Men det kræver, at du er klar til at fortællle, hvordan du har det derhjemme, så der kan komme hjælp til familien. Mon du er parat til det?!
Hvis du har lyst, kan du læse lidt mere om vores råd omkring vold i familien på vores hjemmeside: https://www.bornetelefonen.dk/tema/vold-familien. Her kan du læse, at du desværre ikke er den eneste, der oplever vold derhjemme, og du kan også læse, hvordan andre har fået hjælp. Hvis det er svært at få sagt eller få hjælp fra andre, så er det vigtigt at passe på dig selv. Fx ved at gå væk fra hende, hvis hun fortsætter med at udsætte dig for vold. Hvis du kan komme væk fra hende eller har mulighed for at komme ind i et værelse, hvor hun ikke kan komme ind, så du kan fx ringe til en voksen - din far, og fortælle hvad der sker eller andre der kan komme og hjælpe nu og her. Er du i akut fare kan man altid ringe 112
Du har også mulighed for at få hjælp fra BørneTelefonen til at kontakte kommunen og få hjælp - det kan du også læse om her og se små film, om det vores bisidder gratis kan hjælpe med: https://www.bornetelefonen.dk/bisidder-b%C3%B8rnetelefonen
Husk også, at du altid er velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116111.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen