sindsyg mor

jeg er en dreng på 14 år min mor slår mig en del og hun slår nøsten at hvad hun kan og hun gør det kun når min far ikke er der

ville det være i orden hvis jeg slå igen min mor er bange for hvis jeg slår hinde sagt på en anden måde jeg kan løfte hinde
pls svar.

Dreng, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14 år

Som du måske godt ved, så er det ikke lovligt at slå børn – og derfor skal det stoppes, hurtigst muligt! Der er ingen, der skal holde til at blive udsat for vold - hverken børn eller voksne. Derfor tror jeg heller ikke, at det er en god ide, at du slår din mor igen. Heller ikke selvom det måske er det, du har allermest lyst til lige nu. Det kan nemlig ende rigtig voldsomt og i værste fald ændrer det ikke på volden, men gør måske bare, at den fortsætter. Men du skal ikke finde dig i det længere. I stedet tror jeg, at der er brug for hjælp, så din mor kan lære at styre sit temperament og de måder, hun reagerer overfor dig.

I brevet fortæller du, at din mor kun slår, når din far ikke er hjemme. Mon din far ved, hvad der sker?! Hvis ikke, så tænker jeg sådan på, om du mon har mod på at fortælle din far, hvad der sker, når han ikke er der? Måske kan du sige til din far, at der er noget, du meget gerne vil fortælle ham – og så sørge for, at I vælger et tidspunkt, hvor der er god tid til jer. Kunne det være en mulighed? Så er det nemlig din fars ansvar at sørge for, at du ikke længere skal være bange for, at din mor slår. Hvis det er svært for din far, kan du anbefale ham. at han kontakter kommunens familie rådgivning, så de kan hjælpe jer.

En anden mulighed er, at du fortæller en anden voksen om volden. Det kan fx være din lærer. Din lærer skal nemlig også sørge for, at du har det godt derhjemme – og han/hun kan hjælpe med, at din familie får noget hjælp, så volden stopper. Men det kræver, at du er klar til at fortællle, hvordan du har det derhjemme, så der kan komme hjælp til familien. Mon du er parat til det?!

Hvis du har lyst, kan du læse lidt mere om vores råd omkring vold i familien på vores hjemmeside: https://www.bornetelefonen.dk/tema/vold-familien. Her kan du læse, at du desværre ikke er den eneste, der oplever vold derhjemme, og du kan også læse, hvordan andre har fået hjælp. Hvis det er svært at få sagt eller få hjælp fra andre, så er det vigtigt at passe på dig selv. Fx ved at gå væk fra hende, hvis hun fortsætter med at udsætte dig for vold. Hvis du kan komme væk fra hende eller har mulighed for at komme ind i et værelse, hvor hun ikke kan komme ind, så du kan fx ringe til en voksen - din far, og fortælle hvad der sker eller andre der kan komme og hjælpe nu og her. Er du i akut fare kan man altid ringe 112

Du har også mulighed for at få hjælp fra BørneTelefonen til at kontakte kommunen og få hjælp - det kan du også læse om her og se små film, om det vores bisidder gratis kan hjælpe med: https://www.bornetelefonen.dk/bisidder-b%C3%B8rnetelefonen

Husk også, at du altid er velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116111.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

Anonym rådgivning i din kommune

Alle kommuner tilbyder åben, anonym rådgivning for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)