Brev
Mine far og mor
Hvad kan det ske hvis jeg ringer til politie og fortæller at min far han slår mig hver gang jeg gøre nogen som jeg ikke må.
Hvad ville der ske efter jeg har ringer til politied
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år.
Hvor er det modigt, du skriver til os, når du bliver slået af din far. Dit spørgsmål er, hvad der vil ske, hvis du fortæller det til politiet. Det spørgsmål har rigtige mange børn og unge, som bliver slået derhjemme.
Mange børn og unge er bekymret for hvad der vil ske, når forældrene finder ud af, at barnet har fortalt om det til andre - bliver det hele så meget værre? Nogle fortæller også, at de gerne vil have forælderen skal stoppe med at slå, men samtidig kan de også være bekymret for om forældrene kommer i fængsel, hvis de fortæller det til politiet. Er dette mon også tanker, som du kunne have?
Det er rigtig nok, at forældre ikke må slå deres børn. Det er forbudt og står i loven. Hvad politiet helt præcis vil gøre, er desværre svært for mig at svare på, da det er noget, som politiet beslutter, efter de har hørt om din situation. Hvis du kontakter dem for at fortælle, at du bliver slået derhjemme, så skal politiet tilkalde en voksen fra kommunen, som skal støtte dig, når du skal tale med politiet.  Politiet skal også tale med dine forældre og måske også andre. Det er nemlig politiets opgave at bevise, du er blevet slået. Hvis de beslutter sig for at de kan det, så skal sagen i retten. Her skal en dommer beslutte om din far skal i fængsel. Som du kan læse, så kan det derfor være lidt svært for mig at fortælle dig helt præcist, hvad der kommer til at ske, hvis du kontakter politiet, fordi det afhænger meget af din situation og hvad nogle andre mennesker vurderer.
Men en ting er helt sikker. Du har ret til at få hjælp. Hjælp til ikke at blive slået. Hjælpen skal du have fra din kommune - ligegyldig hvad politiet gør. Der findes en afdeling i kommunen, som lige præcist arbejder med at hjælpe børn i familier, hvor der er vold. Tror du, at du ville have mod på at kontakte kommunen?
Her hos os på BørneTelefonen har vi børnebisiddere, som hjælper børn med at komme i kontakt med kommunen.  En børnebisidder kan tage med dig - og kan hjælpe og støtte dig i at fortælle om ting, som kan være svære at fortælle om. Du kan læse mere om bisiddere på vores hjemmeside eller du kan ringe til BørneTelefonen og høre mere om dette.
Er du ikke helt klar til det, så er der også den mulighed, at du selv kan ringe til kommunen anonymt. Børn har nemlig ret til at få anonym rådgivning fra kommunen. Så kan du fortælle om din situation og spørge, hvordan de ville hjælpe dig, hvis de vidste, hvem du var. En rådgiver fra BørneTelefonen vil meget gerne hjælpe dig med at finde nummeret til din kommune, fordi det kan være lidt svært at finde ud af, hvor man skal ringe hen for at få rådgivningen.
En anden mulighed kunne også være, at der måske var en voksen, som du kender, som du kunne sige det til. En voksen, som hører at du bliver slået har pligt til at hjælpe dig, f.eks. med at kontakte kommunen. Det står også i loven.
Nu kan du tænke lidt over om der er noget af dette, som du føler dig klar til. Du er altid velkommen til også at ringe eller skrive til BørneTelefonen på 116 111 eller chatte med os. Måske har du fået nogle spørgsmål, når du læser mit svar, som du måske godt kunne tænke dig at få svar på.
De bedste hilsner
fra Børnebrevkassen
Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien
Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.
Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.
Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.
Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.