Brev
pykisk vold
jeg har haft en papfar som var rigtig led mod mig
kaldte mig grimme ting som fx at jeg var fed og at der ikke var nogle der ville kunne elske mig når jeg havde så klam en krop
og at jeg ikke var god nok og at jeg ikke kunne finde ud af noget som helst
det er noget af det hårdeste man kan få af vide som 12-15 årig fordi det er der det betyder allermest en udsende og en krop
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år,
Det er noget af det hårdeste, man kan få at vide af en voksen person, som er tæt på én.
Uanset hvornår og hvorfor din papfar har sagt de ting til dig, er det ikke i orden. Heller ikke selvom det f.eks. har været på et tidspunkt, hvor I har diskuteret noget – eller hvor du måske har sagt nogle skrappe ting til ham.
Uanset hvad du har sagt eller gjort (eller ikke har sagt eller gjort), er det helt forkert opførsel, der ikke hører til hos en voksen.
Når man har oplevet, at blive talt sådan til af en voksen, er det vigtigt, man får støtte og hjælp til at forstå og tro på, at det ikke er ens egen skyld – og at dét, der er blevet sagt, ikke passer.
Ved din mor mon, hvad din papfar har sagt til dig? Måske ved hun det, men har ikke gjort noget ved det? Måske kan du ikke lide at fortælle hende det?
Hvis du ikke har talt med din mor, er der garanteret en særlig grund til det? Hvis du ikke synes, du kan tale med hende, kan der måske være en anden voksen tæt på dig, du kan tale med? Det kan f.eks. være din far, hvis du har et godt forhold til ham? Eller måske en papmor?
Det kan også være, du ikke synes, du kan tale med nogen i din familie, men så er der måske en lærer på din skole, du kan tale med? Læreren kan hjælpe dig med at tale med dine forældre – eller bare finde ud af, om der er noget andet, du har brug for. Måske har du i første omgang bare brug for at snakke om tingene med en voksen?
Hvis du ikke synes, du kan tale med en lærer, er du også meget velkommen til at SMS’e eller ringe herind til BørneTelefonen op nummer 116 111 eller skrive til os på Chatten.
Vi vil meget gerne tale mere med dig om det hele. Bare dét at dele sine tanker og følelser kan være rigtig rart – og det er så vigtigt, at man ikke går rundt med sine tanker og følelser alene.
Det er så uforståeligt, at nogle voksne har så lidt styr på, hvad der er rigtigt og forkert. Det er så fortvivlende, at nogle voksne simpelthen ikke forstår, at man ikke må udøve psykisk vold eller andre former for vold.
Det er så forkert, at hans fejl skal gå ud over en ung person – som dig. Heldigvis kan jeg mærke, at du ikke bare vil finde dig i hans forkerte adfærd. For du gør noget, for at ryste dig fri af det skete.
Du har skrevet herind for at dele dine tanker med os. Det viser, at du ikke finder dig i at blive gjort til ‘offer’ af ham. Du finder veje til at frigøre dig fra det møg og skidt, han har sagt til dig.
Det er et godt skridt på vejen frem, når du ikke dukker hovedet eller skammer dig over kommentarerne. Faktisk er åbenhed og samtale den bedste måde at komme sig over psykiske overgreb. Måske tales vi ved?
De kærligste hilsner
BørneTelefonen