pykisk vold

jeg har haft en papfar som var rigtig led mod mig

kaldte mig grimme ting som fx at jeg var fed og at der ikke var nogle der ville kunne elske mig når jeg havde så klam en krop
og at jeg ikke var god nok og at jeg ikke kunne finde ud af noget som helst

det er noget af det hårdeste man kan få af vide som 12-15 årig fordi det er der det betyder allermest en udsende og en krop

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år,

Det er noget af det hårdeste, man kan få at vide af en voksen person, som er tæt på én.

Uanset hvornår og hvorfor din papfar har sagt de ting til dig, er det ikke i orden. Heller ikke selvom det f.eks. har været på et tidspunkt, hvor I har diskuteret noget – eller hvor du måske har sagt nogle skrappe ting til ham.

Uanset hvad du har sagt eller gjort (eller ikke har sagt eller gjort), er det helt forkert opførsel, der ikke hører til hos en voksen.

Når man har oplevet, at blive talt sådan til af en voksen, er det vigtigt, man får støtte og hjælp til at forstå og tro på, at det ikke er ens egen skyld – og at dét, der er blevet sagt, ikke passer.

Ved din mor mon, hvad din papfar har sagt til dig? Måske ved hun det, men har ikke gjort noget ved det? Måske kan du ikke lide at fortælle hende det?

Hvis du ikke har talt med din mor, er der garanteret en særlig grund til det? Hvis du ikke synes, du kan tale med hende, kan der måske være en anden voksen tæt på dig, du kan tale med? Det kan f.eks. være din far, hvis du har et godt forhold til ham? Eller måske en papmor?

Det kan også være, du ikke synes, du kan tale med nogen i din familie, men så er der måske en lærer på din skole, du kan tale med? Læreren kan hjælpe dig med at tale med dine forældre – eller bare finde ud af, om der er noget andet, du har brug for. Måske har du i første omgang bare brug for at snakke om tingene med en voksen?

Hvis du ikke synes, du kan tale med en lærer, er du også meget velkommen til at SMS’e eller ringe herind til BørneTelefonen op nummer 116 111 eller skrive til os på Chatten.

Vi vil meget gerne tale mere med dig om det hele. Bare dét at dele sine tanker og følelser kan være rigtig rart – og det er så vigtigt, at man ikke går rundt med sine tanker og følelser alene.

Det er så uforståeligt, at nogle voksne har så lidt styr på, hvad der er rigtigt og forkert. Det er så fortvivlende, at nogle voksne simpelthen ikke forstår, at man ikke må udøve psykisk vold eller andre former for vold.

Det er så forkert, at hans fejl skal gå ud over en ung person – som dig. Heldigvis kan jeg mærke, at du ikke bare vil finde dig i hans forkerte adfærd. For du gør noget, for at ryste dig fri af det skete.

Du har skrevet herind for at dele dine tanker med os. Det viser, at du ikke finder dig i at blive gjort til ‘offer’ af ham. Du finder veje til at frigøre dig fra det møg og skidt, han har sagt til dig.

Det er et godt skridt på vejen frem, når du ikke dukker hovedet eller skammer dig over kommentarerne. Faktisk er åbenhed og samtale den bedste måde at komme sig over psykiske overgreb. Måske tales vi ved?

De kærligste hilsner
BørneTelefonen

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)