Brev
Min skælder mig ud
Hej Brevkassen.
Jeg er en dreng på 12 år, som kommer fra Vietnam. Jeg har et stort problem, håber i kan hjælpe mig. Jeg er ikke særlig god til matematik, og hvergang jeg viser mine lektier til min far fordi jeg ikke kan finde ud af det. Så hjælper ham mig selvfølgelig, men hvis jeg bare laver en fejl, bliver han meget sur og råber og han kan godt finde på at give mig en lussing.
Jeg viser ikke mine lektier mere, fordi jeg er bange for at det sker. Så jeg laver kun lektier når jeg kommer hjem fra skole, hvor han er på arbejde. Og der er snart forældre, hvor de snakker en aflevering jeg havde i matematik hvor jeg kun fik 48% rigtig. Han slår mig når han finder ud af det.
Hjælp mig!!
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Dreng på 12 år.
Tak for dit brev til BørneBrevkassen, det er rigtig godt du skriver hertil. Det lyder bestemt til, at du er meget presset med de lektier. Jeg vil gerne starte med at fortælle dig, at det slet ikke er i orden, at din far slår dig. Det er lige meget, hvad et barn har lavet eller ikke lavet, så er det i Danmark ulovligt for de voksne at slå.
Jeg tænker på, om du kan tale med din far om, at du bliver bange for ham, når han slår? Det må ikke være let for dig at koncentere dig om at lære noget af lektierne, hvis du er bange for at blive slået.
Måske var det også en mulighed for dig at fortælle en af dine lærere om, hvordan det er derhjemme for dig? For nogen børn er det sådan, at i de fag de har svært ved, har de ikke det bedste forhold til læreren. Hvordan det er for dig, ved jeg ikke, men dine lærerne taler jo sammen om jer elever. Hvis du har en lærer, som du taler godt med, kunne du fortælle til ham/hende. Når der snart er samtaler på din skole, kunne dine lærere måske hjælpe dig med at fortælle til din far, hvordan han bedre kan hjælpe dig.
Jeg vil også opfordre dig til at ringe til BørneTelefonen på 116 111. Når du ringer dertil, er det nogle rigtig dygtige rådgivere, du kommer til at tale med. De kan vejlede dig i, hvad du mere har af muligheder for at få hjælp, når din far slår dig.
Mange Kærlige hilsner
BørneBrevkassen
Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien
Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.
Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.
Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.
Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.