Min online veninde

Brevet er anonymiseret af brevkasseredaktionen

Hej BørneTelefonen.
Jeg vil endelig helt ringe så jeg kan fortælle alt, men er i Italien så man kan ikke ringe. Er der en eller anden chance for at jeg stadig kunne ringe..? Jeg synes nemlig selv det her er lidt voldsomt! Lad mig bare starte sådan her. Mit navn er S, jeg er 12 år gammel og har 2 søde online veninder som vi lige nu og her kalder for Frida og Mette! Så vi mødte faktisk 2 uger siden på et spil som hedder Roblox! Som sagt er jeg 12, men Frida er 14 og Mette 13.

Frida bor i et eller andet land som jeg ikke kender, men Mette bor i Holland. Det her handler alt sammen om Frida.. mig og Frida blev meget hurtigt meget gode venner og snakkede 24/7 på Snapchat! Men så her idag virkede Frida lidt nede hvis du hved vad jeg mener! Det plejer hun ikke at være. Hun er altid glad, smilene og kommer med de sjoveste jokes. Men ikke idag. Nej. Så jeg chattede hende privat og ikke på vores gruppechat. Så åbnede hun sig lidt om.

Hun startede med at sige “min far” jeg sendte et ? og så sagde hun bare. Han drikker og er altid fuld. Jeg tror det var derfor mine forælder blev skilt. Så begynde hun med at sige at det startede altsammen da hun var fire og var til danseprøve! Han synes hun så lækker ud. Ret klamt synes jeg… og så smækkede han hende i numsen. Jeg tænkte dog at det kunne have været være. Men så sagde hun! Siden den dag kiggede han underligt på hende og da hun var blevet ældre begyndte han at røre ved hende på en ubehalig måde. Han tog fat i hendes bryster og prøvet at komme ind under trøjen! Som jeg sagde er Frida 14 – snart 15 og ikke dansker så vi snakker altid engelsk til hinanden.

Men det blev værst da hun sagde at hun var til piger. Altså at hun kunne lide piger og ikke drenge. Så prøvede han at voldtage hende. Hun vil ikke sige så meget mere og jeg spurgte ikke vidre.

Hun sagde han også tit havde sagt at han ville have sex med hende og sådan noget. Men lige idag ville hun ikke snakke om. Jeg hved ikke hvad der er sket idag. Det ville hun jo ikke sige… Jeg synes også lige at jeg ville sige at han slår hende tit hvis han ikke må se hende nøgen og sådan noget. Jeg er lidt forvirret fordi jeg er endu ikke så gammel. Hvad skal jeg gøre. Hun ville ikke have jeg riger til politiet
Ps. Frida hun drikker øl,vodka hver dag. Jeg hved ikke hvorfor + hun er en uge om måneden hos hendes mor fordi hun bor langt væk ( hendes mor hved INTET )

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære S

Hvor er det flot, at du skriver til os på BørneTelefonen, når du ikke har mulighed for at ringe, som du egentlig gerne ville. Og hvor er du mega sej, at du reagerer på det du oplever – også selvom Frida kommer fra et andet land. Respekt! Det er SÅ sejt gjort. Du har helt ret i, at noget er helt galt i det hun fortæller dig. Alle børn har ret til at vokse op i tryghed, og det er ikke det din veninde oplever lige nu.

Hvor må det være svært, at høre fra en online veninde i Roblox, at hendes far ikke passer på hende, men gør alle de grimme ting, som fædre bare slet ikke må. Jeg forstår godt, at du hellere ville ringe herind og snakke med en, og det synes jeg faktisk stadig fint du kan gøre, når du kommer hjem, hvis du stadig har lyst. Enten ringe herind eller snakke med dine forældre, din yndlingslærer eller en anden voksen som du er tryg ved.

Jeg tror, det er vigtigt, at du får snakket med nogen. Tror du ikke også det?

Det er i hvert fald super vigtigt, at du husker, at det Frida fortæller, ikke er okay! Og det må du også gerne fortælle hende, hvis du har mod på det. Det Fridas far gør er ikke i orden. Det er ulovligt.

MEN. Det er også vigtigt, at du husker, at det ikke nødvendigvis er dig, der kan eller skal løse problemet. Nogle gange kan vores største opgave som veninder være at lytte.

Jeg tænker, at din veninde, Frida, måske kunne synes det var dejligt at snakke med en voksen fra sit eget land, som kan hjælpe hende med at afslutte den vold og seksuelle udnyttelse hun oplever fra sin far. BørneTelefonen er nemlig ikke kun en dansk ting, men findes i rigtig mange lande, og måske kan du dele dette link med hende, så hun kan snakke med en voksen fra sit eget land? Det er et link til den internationale udgave af BørneTelefonen, som hedder Child Helpline International. Det særlige ved BørneTelefonen er også, at i alle lande er telefonnummeret 116111, ligesom her i Danmark.

Jeg håber du også selv vælger at snakke med en voksen du er tryg ved. Det tror jeg er vigtigt, så du får snakket om alt det, man kan komme til at tænke på, når man hører om en veninde, der oplever vold og måske endda voldtægt.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

Anonym rådgivning i din kommune

Alle kommuner tilbyder åben, anonym rådgivning for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)