Brev
Jeg overvejer at retsforfølge min søster.
Hej!
Her kommer en laaang historie om hvorfor jeg har valgt at kontakte jer.. Ser du, jeg er en pige på 15. Og siden jeg var en lille pige har min søster haft en voldlig adfærd rettet mod mig. I dette har lussinger, spark, knytnæver osv, været rettet mod mig. Dette er fordi hun mener at jeg er flabet eller provokerende. Mine forældre (som er skilte) har dog ofte børstet det af, som børneproblemer, eller lignende.
Igår kom jeg op og skændes med min storesøster (på 17), da hun pludselig kastede en hård metalkniv, en hård metalgaffel, to oksekødsbøffer efter mig. Metalgaflen og bøfferne ramte mig. Kniven, flækkede min ipad (som lå i mit skød). Dette var det sidste strå for mig. Min mor mener at det er min skyld, fordi hun overværede episoden og mente at jeg var ekstrem provokerende. Dog mener jeg at dette er en farlig og voldelig adfærd.
Jeg prøvede at tage en snak med min mor om, hvordan jeg har det. Dog hjalp dette ikke, og min mor endte med at sende mig ind på mit værelse, efter jeg havde truet min søster med retsforfølgelse. Jeg vil gerne gøre noget, da jeg ikke vil finde mig i, at blive slået og banket af min storesøster mere. Men hvad kan jeg gøre?? Jeg har derefter læst lidt til paragraffer, og fundet ud af, at jeg kan melde min søster for vold. Jeg ved dog ikke om dette er for ekstremt, jeg kan bare ikke holde volden rettet mod mig ud mere.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Det lyder som en rigtig svær situation at stå i, som desværre har stået på en del år. Hvis jeg har forstået det rigtigt? Jeg kan godt forstå, at du ikke har lyst til, at det skal fortsætte med, at din søster er voldelig overfor dig. Jeg vil forsøge at hjælpe dig med nogle råd, så situationen hjemme ved jer, kan blive ændret. Og så det kan blive rart og trygt for dig at være derhjemme.
Du skriver, at volden ofte opstår i situationer, hvor du og sin søster skændes, eller hun oplever dig som flabet eller provokerende. Du beskriver også, at din mor giver dig skylden, fordi hun mener, at det er dig, der provokerer din søster. Men uanset om du er provokerende overfor din søster eller ej, så er det aldrig i orden at slå, sparke, kaste med knive, gafler eller lignende.
Jeg fornemmer, at du har et stort ønske om, at det skal blive anderledes. Og du spørger, hvad du kan gøre. Det lyder også til, at du allerede har både undersøgt og overvejet mange forskellige ting.
Du har helt ret i, at du kan vælge at anmelde din søster for vold. Simpelthen fordi det ifølge lovgivningen er ulovligt at være voldelig overfor andre. Det gælder både at slå, sparke og kaste med ting mod én. Det er ulovligt, fordi det gør fysisk skade, men også fordi det er af stor negativ betydning mentalt – Det er ikke spor rart, at blive udsat for!
Men det lyder også til, at du måske synes, det er for ekstremt at anmelde din søster for vold. Jeg tænker også, at der er andre ting, du kan prøve.
Alternativet til at politianmelde kan fx være, at kontakte kommunen. Kommunen kan du i første omgang kontakte anonymt for at høre, hvilke muligheder de har for at hjælpe. Uden at jeg kan love hvilken hjælp, de kan tilbyde, kunne det eksempelvis være familierådgivning. Måske kan de også hjælpe din søster med at reagere på nogle andre og roligere måder , når hun bliver sur eller frustreret. Du kan finde nummeret til din kommune inde på deres hjemmeside.
Måske kan det også være hjælpsomt at vise din mor eller din far brevet her og mit svar? Sådan kan I måske få en snak om, hvad der skal ske så du og din søster kan få det bedre sammen. Men vigtigst af alt, hvad I kan gøre for at få stoppet volden. For du har ret til at være tryg og leve et liv uden vold!
Dine forældre har et ansvar for, at volden og de voldsomme reaktioner stopper. De bør også være dem der søger rådgivning. Det kan fx være i kommunens åbne og anonyme rådgivning for børn, unge og familier. Her kan man også som familie få gratis rådgivning til at få det bedre sammen, men også viden om, hvis der skal mere hjælp til. De kan også ringe ind og få gratis rådgivning på vores ForældreTelefon 35 55 55 57
Jeg tænker også, om du mon kan tale med din søster på et tidspunkt, hvor I ikke er uvenner? Så kan du måske fortælle hende, hvad det får dig til at føle, når hun er voldelig overfor dig. Også selvom det ikke er din skyld, at din søster reagerer voldeligt overfor dig, når hun bliver sur eller irriteret på dig.
I det hele taget er det godt, hvis du kan snakke med nogen om det, så du ikke skal gå med det selv. Måske nogen, som kan støtte dig i en snak med dine forældre og/eller din søster? Det kan måske være en anden i din familie, en lærer, nabo, veninde eller lignende?
Jeg håber, at du i fællesskab med din familie kan finde frem til nogle løsninger, så du ikke skal opleve de voldelige situationer med din søster.
Hvis du ikke oplever, at det hjælper, så er du velkommen til at ringe eller skrive til BørneTelefonen på 116 111.
Kærlig hilsen BørneTelefonen