Hvad gør jeg. Nogen råd

Hej børnebrevkasse.

Jeg er en und pige, som bor udenfor hjemmet, hvor kommunen har valgt at sætte mig i en lejlighed, så jeg kan få noget ro og få fundet mig selv igen.

Da jeg tidligere som barn, har været udsat for de værste overgreb hvor jeg boede før (stedet er slettet, men bekendt af brevkasse redaktøren), men alligevel efter jeg kom i lejlighed lykkes det ikke rigtig for mig, at få det godt.

Dog de få personer som jeg har i min liv. de tror at jeg har det godt. Da jeg går hele tiden og siger det til dem. Da jeg ikke ønsker at fortælle det til nogen, som jeg kender.

Jeg er så bange for noget men jeg ved ikk hvad det er.

Når jeg går på gaden alene bliver jeg så nervøs jeg skal hele tiden kigge mig rundt jeg kan ikke lide hvis folk kigge på mig, som jeg ikke kender. J

eg har haft stesse tidligere hvor det udviklet epilepsi, så jeg nu lever med denne sygdom plus, at jeg får mange ufrivillig bevægelse i min krop primær mit hoved, som flyver frem og tilbage.

Jeg har nogle ting, som jeg øsnker at komme ud med. Men det lykkes ikke rigtig for mig, for jeg er bange for, at hvis jeg får hjælp eller fortæller mine ting til nogen, at det så ville komme i min papir eller nogen, som jeg kender, vil finde ud af det.

Jeg går og har nogle problemer med, at jeg har kun negative tanker. De gør at når jeg går på gaden og ser nogen, som stråler deres lykke. Begynder jeg og græde, jeg kan ikke stoppe og jeg ved ikke hvorfor jeg græder.

Jeg føler mig hele tiden ensom, også selvom jeg har en kæreste og min familie, men når jeg har hvert i skole en hel uge, orker jeh ikke være sammen med familien, fordi jeg har været sammen med så mange eller har hørt på mange over i skolen. Det gør at jeg falde væk fra min mor føler jeg.

Men den eneste rigtige, som kun vil mig noget godt, som jeg har oplevet. Er min mor. Alle de personer som jeg kender, er min mor den eneste, som ikk gør mig ked af det.

Jeg er heller aldrig god nok, jeg laver fejl på fejl, når jeg så prøver at lave om på den fejl, er det stadig ikke godt nok.

Jeg har ikke rigtig nogen venner, for jeg igen orker ikke være sammen med mange folk eller i det hele taget orker jeg ikke være sammen med nogen, når jeg har været i skole, for der er så mange problemer og for mange personer i min klasse.

Jeg oplever os at jeg skændes stort set hver dag med min kæreste, som jeg nok har den største tryghed til. De skænderier bliver altid kørt forlangt ud. Det ender med at han faktisk banker mig eller det ikke er hans mening.

Jeg ved ikk hvad jeg skal gøre, for når jeg søger hjælp ved lægen eller prøver at fortæl tingene. Begynder de at skrive det ned i mine papir og engang kontaktede kommunen. Det har bare gjort nu, at jeg kan ikke søge hjælp hos dem. Jeg ved ikk hvad jeg gør.

JJeg vil så gerne have hjælp men bare ikke tingene bliver skrevet ned i mine papir

-kan jeg gør noget for og få hjælp til at snakke med nogen omkring de tinge, som jeg går med uden at de på noget tidpunkt skriver det i mine papir

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 16 år, 1000 tak for dit brev stærke og modige brev. Og tak for din store tillid. Jeg er meget glad for at høre, at din kommune har skaffet dig en lejlighed, og at du er kommet væk fra de overgreb du blev udsat for tidligere. Men du har helt ret, når du kan mærke det ikke er nok, og at du har brug for at komme til at tale med nogen. Nogen der kan lytte, forstå og hjælpe dig videre. Ikke kun med praktiske ting som lejlighed og at bo selv. Men med at bearbejde de overgreb, du har været udsat for, så du kan lægge dem bag dig, og komme i gang med et nyt kapitel i dit liv. Når du oplever overvældende træthed, ensomhed, nervøsitet, angst, negative tanker, gråd og følelse af hele tiden at fejle, så er det for mig klare signaler om, at du er under et hårdt følelsesmæssigt pres. Det er en helt normal reaktion, for konsekvenserne af alvorlige overgreb forsvinder ikke af sig selv. Heller ikke selvom overgrebene er stoppet. Jeg ved, at din stressbelastning, epilepsi og de ufrivillige hoved bevægelser også gør, at du oplever øget træthed, og er ekstra følsom ift. søvnmangel. Det er virkelig imponerende, at du har overskud til at skrive til os og spørge efter hjælp. Det er der mange som ikke ville have haft, i en situation som din. Men det kan du heldigvis. Du må være en utrolig stærk pige. Du spørger, hvordan du kan få hjælp, uden at det du siger, bliver skrevet ned og registreret. Alle psykologer, læger og terapeuter har tavshedspligt. Du har desværre haft en dårlig oplevelse med din læge. Har I talt om, hvorfor lægen kontaktede kommunen? Var det fordi du var i fare? Ved lægen, at du føler din tillid blev svigtet? Var det alt der blev fortalt videre? Eller var der noget lægen valgte ikke at oplyse kommunen om? Ligegyldigt hvad, så kan jeg godt forstå, at du ikke har lyst til, at dine betroelser om overgreb mm. bliver gjort til noget som sagsbehandlere og andre du ikke kender, kan læse om i dine papirer. Det er meget sårbare og private ting, og du har ret til selv at bestemme, hvem du vil dele det med. Under alle omstændigheder, så er det vigtigt, at du nu kommer til at tale med nogen som du kan føle dig tryg ved at betro dig til. Og hvor du kan være sikker på, at de er værdige til din fortrolighed. Heldigvis er der også forskellige muligheder for at få hjælp, udenfor det offentlige system. På den måde kan du være helt sikker på, at samtalerne kun er ”dine”, og at de ikke bliver betragtet som noget der skal stå i dine papirer. Overgreb kan foregå på mange måder. Det kan f.eks. være psykisk vold, fysisk vold, seksuel vold, social vold, økonomisk vold – eller kombinationer af de forskellige typer overgreb. Jeg ved ikke hvilken type overgreb, du er blevet udsat for, så jeg vil give dig oplysninger til to steder: Et der tilbyder individuelle samtaleforløb med udgangspunkt i seksuelle overgreb, og et der tilbyder individuelle terapiforløb med udgangspunkt i alle former for overgreb, relateret til alkoholmisbrug. Herunder også fysisk og psykisk vold. Thora Center www.thoracenter.dk er et rådgivningscenter for børn, unge og voksne, der har været udsat for seksuelle overgreb. Ligesom BørneTelefonen har de både frivillige rådgivere og ansatte, med en professionel og faglig baggrund. De tilbyder rådgivende samtaler i telefonen, men til forskel fra os, så kan de også tilbyde længere personlige samtaleforløb med en af deres psykologer eller psykoterapeuter. Både individuelle samtaler og gruppesamtaler. Ring eventuelt til dem på tlf. 33328650 og hør, hvordan de kan hjælpe dig med individuelle samtaler. Tuba www.tuba.dk er et rådgivningscenter for børn og unge, der er vokset op i hjem med alkoholmisbrug. De har både frivillige og ansatte rådgivere. Og de ved, at der i hjem med alkohol kan foregå mange forskellige former for svigt og alvorlige overgreb. Så de vil kunne tilbyde dig hjælp og støtte i forhold til mange forskellige former for overgreb. Tuba tilbyder chatrådgivning, og derudover tilbyder de også individuel terapi og gruppeterapi. Du kan f.eks. chatte med en rådgiver http://www.tuba.dk/chat, og få mere at vide om hvordan du f.eks. kan få individuel terapi.Fælles for begge steder er, at du kan være anonym, at de ikke registrerer det du fortæller, og at jeres samtaler er fortrolige, og at det er gratis for dig. Hvis det ikke de rigtige indfaldsvinkler for dig, så husk at du kan ringe til os på BørneTelefonen tlf. 116111, og tale med en rådgiver. Vi kan både lytte og støtte dig, hvis du har lyst til at dele det svære med os, eller vi vil kunne fortælle dig om andre der kan. Det kan være lidt lettere at finde frem til det rette, når man kan stille hinanden spørgsmål undervejs. Og vi vil rigtig gerne hjælpe dig. En vigtig afsluttende tanke til dig. Jeg ved godt, at dit spørgsmål til os er, hvordan du kan komme til at tale med en klog og ansvarsfuld voksen, uden at det bliver registreret. Men jeg har også brug for at sige noget vigtigt til dig, i forhold til din kæreste. Du fortæller, at han banker dig. Det er slet, slet ikke i orden. Heller ikke selvom han måske undskylder, fortryder og bliver ked af det bagefter. Jeg ved godt det er svært, fordi han og din mor, er de to mennesker du stoler mest på. Men det er ikke godt for hverken dig eller ham, at der er vold i jeres forhold. Det at han banker dig, er et groft fysisk overgreb. Det er vold og ulovligt, og det er ikke kærlighed. Derfor er det vigtigt for dig, at han kan finde en anden måde at løse konflikter. Ellers må du passe på dig selv, og trækker dig. INGEN har ret til at slå eller banke dig! Det han gør, er forket og strafbart. Og hvis det er svært at slippe ud af forholdet, så kan du få hjælp til det. Du må undskylde hvis jeg er for direkte? Men du har ret til og krav på at blive behandlet med respekt. Prøv at tjekke denne hjemmeside: www.ditforhold.dk. Her kan du læse mere om kærestevold, og hvorfor det er vigtigt at stoppe det. Hvis din kæreste gerne vil have hjælp til at ændre sin voldelige adfærd, så kan han – eller I kan sammen kontakte www.dialogmodvold.dk tlf. 35301717 Det er gratis og anonymt rådgivnings og behandlingstilbud til mænd, der gerne vil holde op med at begå vold. Hvis han/I har lyst, så er der tilbud om rådgivning og vejledning til jer begge. De ved, at det kan være svært at bryde et voldeligt mønster, og de arbejder med masser af respekt i forhold til jer begge to. Hvis din kæreste har mod på det, så kan han også ringe til akut nummeret: 28107070, næste gang han kan mærke, at han er ved at miste kontrollen og får trang til at slå. De har åbent hele døgnet rundt, og kan hjælpe ham til at finde en anden løsning lige nu og her. Jeg håber du har kunnet bruge mit svar og adresserne til noget? Ellers så ring til os, så kan vi hjælpe dig med at finde dem, der er helt rigtige for dig at tale med. Jeg håber også, det er ok for dig, at jeg skrev uopfordret og meget direkte om din kærestes vold? Jeg vil bare gerne passe lidt på dig, og det er sådan jeg kan gøre det i et brev. Jeg håber I sammen finder en god måde at lave om på det. Og hvis det ikke er muligt, at du så finder modet til at trække dig ud af forholdet og passe på dig selv. Du er en stærk pige, med kloge instinkter der fortæller dig hvad du har brug for, og som kan finde ud af at opsøge den støtte og hjælp der passer til dig. Du har oplevet meget svært i dit liv, men du har også mange gode ting i dit liv: Du har fået eget hjem, du klarer nu en hverdag selv og har en mor der vil dig det bedste. Jeg tror på, at du med det her brev har taget et vigtigt skridt i dit liv, og du nu kan finde en voksen, at tale trygt og fortroligt med, om det du har brug for at komme ud med. Tak fordi du skrev! De varmeste tanker, håb og ønsker til dig fra BørneTelefonen

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)