Brev
Jeg tror jeg har bipolar
Kære brevkasse
Jeg er en person på 14 år. Jeg har længe troet at jeg havde angst eller noget i den stil men nu kunne det godt ligne noget bipolar. Mange af mine familie medlemmer har bipolar så det er derfor ikke utænkeligt. Det hele startede da jeg var 7-8 år og jeg gik på frit. Jeg skulle til en aktivitet men jeg vil virkelig ikke med! Jeg låste mig inde på et toilet og begyndte at græde og slå mig selv og mine arme blev helt røde. Mine forældre har ingen ide om denne episode.
Der var også en anden gang hvor jeg gik til ridning, men endte med ikke at ville gå tilsidst og kunne ikke rigtig koncentrere mig i skolen for jeg tænkte på at jeg skulle til ridning senere og jeg gemte mig i min kælder. Det har derefter bare blevet ved med jævne mellemrum. Den seneste episode var her i sidste uge hvor jeg skulle på arbejde men var syg og jeg havde ikke været der de sidste mange gange på grund af skade.
Jeg begyndte at græde for at vise at jeg kunne slet ikke tage på arbejde og jeg græd ikke fordi jeg var syg men fordi jeg havde mistet lysten. Min mor skulle hente min bror og jeg gik op og slog mig selv og kaldte mig for meget grimme ting og fik en kæmpe skyldfølelse.
Disse episoder kommer med jævne mellemrum men jeg har tit ondt i hovedet og maven når jeg er i skole og jeg har det generalt ikke særlig godt. Jeg håber virkelig i kan hjælpe mig for der er kun 3 personer der ved hvordan jeg har det og den eneste grund til det er at de har set mig og været der når jeg for nogle af de episoder. Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal sige det til mine forældre.
Kan i hjælpe mig og måske sige hvad jeg har og om jeg har noget.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej
Tak for dit vigtige brev, som jeg har læst flere gange.
Du skriver, at du generelt ikke har det så godt. Jeg tænker, at det vigtigste er, at du får det bedre og du får den type hjælp, du kan bruge til noget. Der kan måske være gode grunde til, at du får det sådan, som du beskriver. For eksempel lægger jeg mærke til, at du vist ikke har det så godt i skolen. For når du er i skolen, får du tit ondt i hovedet og maven, skriver du.
Når det er sådan, så er det de voksnes pligt at gøre noget. Det kan være, at der kan og skal ændres nogle ting, der kan gøre en stor forskel i din hverdag.
Når du generelt har det dårligt, skyldes det ikke nødvendigvis, at der er noget anderledes ved dig eller noget galt med DIG, og at du måske har en eller anden diagnose. Det kan være gode grunde til, at tingene måske er lidt svære hjemme i din familie.
Måske har du lyst til at tale med din læge om det med bipolar – kunne det være en mulighed for dig at få en tid hos din læge? Du kunne så tale lidt med lægen om bipolaritet og arvelighed og andre spørgsmål, du sidder inde med.
Nummeret til din læge står på dit gule sygesikringskort. Du kan gå derop alene, hvis det føles mest rigtigt for dig.
Du kan også bruge en sundhedsplejerske på din skole, hvis du har sådan en. Endelig er der den mulighed, at du kan ringe anonymt til Psykiatrifonden . Der er god chance for, at du her vil kunne få fat i en person, der kan tale med dig om bipolar-begrebet  – det er nemlig fagpersoner, der sidder ved telefonen.
Først og fremmest er det jo vigtigt, at du får det bedre. Diagnoser er jo i sig selv ikke så vigtige – for man får det jo ikke automatisk bedre af diagnosticering. Måske har du lyst til at tale lidt mere med os og fortælle, hvordan du egentlig har det i skolen og andre steder. Vi vil gerne høre mere på tlf. 116 111.
Jeg har en ide til, hvordan du nemmere kan få startet en samtale med dine forældre; for jeg kan se, at du gerne vil tale med dem. Det er en god ide – se her:https://bornetelefonen.dk/fortael-noget-svaert/ Jeg håber også, at du får en god samtale med en af de personer/organisationer, jeg har nævnt i mit svar.
Kærlig hilsen BørneTelefonen.