Brev
Er det brystkræft?
Hej, jeg er en pige på 17 år.
I de sidste stykke tid, har mine bryster været ret ømme og hårde i det. Jeg lider mig af helbredangst, som gør at jeg kan overtænke ting og jeg er meget ekstremt bange for og få en alvorlig sygdom, opleve ting som giver smerte eller døden. (Det skal lige siges at jeg går til psykolog)
Jeg har altid været bange for og blive syg, men det den her angst er først gået i udbryd her for lidt tid siden. Jeg er meget bange for at jeg har brystkræft – og jeg tør ikke og gå til lægen da jeg frygter og få afvide at jeg faktik har det…..
Og ja jeg har google som jeg ved er en rigtigt dårlig ide, men der læste jeg om en 17 årig som fik brystkræft også begyndte jeg og tænke hvis hun fik, hvorfor skulle jeg ikke også?
Jeg har brug for at få afvide at det er normalt at bryster gør ondt og det ik er noget alvorligt. Da jeg har meget svært ved og sove om natten, jeg kan få nogle angstanfald begynd af dette.
pleaseee help
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år
Jeg kan godt høre, at du er meget nervøs og bange for om du er syg. Jeg kan godt forstå, det ikke er rart at gå med den tanke.
Allerførst vil jeg sige, at det ikke umiddelbart lyder som brystkræft. Bryster kan sagtens blive ømme og hårde i perioder. Det sker tit op til menstruationen. Især når det sker i begge bryster samtidig, lyder det som noget, der skyldes de naturlig hormonsvingninger, der er i kroppen i løbet af en måned. Så egentlig lyder det som om, at din krop fungere helt som den skal.
Faktisk gør kræftknuder eller godartede knuder i brystet meget sjældent ondt og de dukker heller ikke op i begge bryster på samme tid. Til gengæld kan kønshormonerne få brystvævet til at ændre sig. Det kan vokse, blive hårdt, gøre ondt osv. uden der er noget galt.
Hvis man er bange for at være alvorligt syg, er det selvfølgelig en god ide at gå til lægen for at blive tjekket og evt. behandlet. Jeg kan godt forstå, det kan være en skræmmende tanke, men måske det kan hjælpe at vide at en alvorlig sygdom er ikke det samme som, at man skal dø. Der er rigtig mange, der bliver raske igen.
Men som du også skriver, så er det mere end frygt for, det skal ske. Så måske det for dig handler mere om at få dine tanker til at falde til ro?
Det lyder rigtig godt, at du allerede taler med en psykolog. Jeg håber, I også taler om din frygt for at blive syg? Selvom du ikke er syg eller på vej til at blive syg, så har du stadig frygten for det. Frygten kan du dæmpe ved at finde måder at berolige dig selv på, når du bliver nervøs. Måske du sammen med din psykolog kan finde noget, der virker for dig?
Måske det vil hjælpe for dig at tænke på at det ikke handler om sygdom, men om frygt for sygdom? Når du får de tanker, så begynder din krop naturligvis at gå i panik, selvom der ikke er noget galt. Det er nemlig sådan at kroppen ikke kender forskel på om man tænker på noget, der kunne være farligt eller om man rent faktisk står i en farlig situation. Mon det giver mening for dig?
På vores hjemmeside har vi nogle forslag til, hvad man kan gøre, når man oplever at blive angst og kroppen begynder at blive nervøs, fordi tankerne kører rundt. Måske det kunne være noget for dig? Du kan læse om det her.
Jeg håber, det kan hjælpe dig lidt? Og husk du altid er velkommen til at ringe eller skrive igen.
Kærlig hilsen,
BørneTelefonen