Brev
Skyld i hans død
Jeg en dreng på 12
jeg sagde til min bror han ikke turde kravle op på stigen udenfor
han kravle op efter jeg presse ham da han nåde toppen gik det galt han faldt ned og fik stigen over sig
han bliv 9år.
Ingen ved jeg skyld i det og jeg kan ikke snakke med nogen om sorgen
overvejer tit selvmord
hjælp mig for føler mig så skyldig og mit liv er ødelagt 🙁
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 12 år
Det, du har oplevet med din bror er forfærdeligt. Og det gør mig ondt på dine og familiens vegne, at din bror ikke er der mere.
Det allervigtigste, du skal vide, er, at det ikke er din skyld. Du kunne på ingen måde vide, hvad der ville ske. Det er tit at drenge overtaler og presser hinanden til noget, de måske ikke tør. Du gjorde det som en del af en leg – du gjorde det ikke for at han skulle falde ned. I legede en leg, der desværre endte ret sørgeligt.
Det er også vigtigt, at du ikke går rundt med de her svære tanker alene. Selvom dine forældre også er kede af det, så skal de også passe på dig. Det er vigtigt, I får snakket sammen om det, der skete – og at I får snakket sammen om sorgen. Men også om alle de gode og sjove minder, I helt sikkert også har om din bror. Dem er det så vigtigt at huske på.
Måske er det svært for dig at få startet en snak med dine forældre om sorgen og savnet til din bror? Måske kunne du skrive et brev til dem, hvor du fortæller, hvordan du har det? Eller måske kunne du vise dem dit brev her til brevkassen sammen med mit svar? Jeg tænker, at dine forældre vil kunne forstå, hvad du bærer på og hjælpe dig. Måske kan det være hjælp at få rådgivning fra http://www.bornungesorg.dk/ - her har du også mulighed for at tale med nogen om det at miste din bror.
Der kan være mange andre voksne omkring dig, det kunne være en rigtig god idé at snakke med. Måske er der en sød lærer på skolen? Eller en god pædagog i klubben? De vil kunne hjælpe og støtte dig i hverdagen. Og de vil også kunne fortælle dig, at det, der skete, ikke var din skyld.
Jeg håber, du har fået mod på at dele dine tanker, så dine forældre ved at du har brug for dem.
Du er altid velkommen til at skrive eller ringe på 116111.
Kærlig hilsen BørneTelefonen