Brev
savner min lillebror
hej
jeg miste min lillebror til kræften for 5 mdr siden
jeg savner ham jeg elsker ham virklig og selvom han var syg og han altid smile trods hans kampe så fik han fred
men der så mange ting jeg ville ha sagt så mange ord der ikke kom ud jeg troede ikke man kunne elske sin lillebror så meget men det gør jeg
og jeg har en knude i maven hverdag over han væk
hans seng er tom ingen legetøj roder det hele er så forkert
jeg sagt til min mor og far jeg ikke er klar til vi pakker hans ting væk eller sælger
jeg brug for at kunne gå der ind men hvordan kommer man over en sorg
en gruppe hjælper ikke jeg bruger for noget privat
hjælppp mig så jeg kan få det bedre
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 12 år
Hvor er jeg ked af at høre, at du har mistet din lillebror. Det er en svær situation du er i! Jeg kan sige, at du har gjort det helt rigtige. Du har været med i gruppe-terapi og det hjælper mange, at tale med andre, der også har mistet én de holder af. Men det kommer selvfølgelig an på, om der er en rar stemning i gruppen, om psykologen er sød og om man synes man får noget ud af det. Det er ærgerligt at gruppe-terapien, ikke har hjulpet dig.
Måske kunne du i stedet tale med nogle andre om det? For det hjælper mange, at kunne tale om sorgen. Hvordan er det mon at tale med dine forældre om det? De har jo også mistet din lillebror, og har måske mange af de samme minder som dig? Kender du denne her hjemmeside? http://www.bornungesorg.dk/om-os/. Den handler om unge og sorg. Du kan også ringe eller skrive anonymt til dem, hvis du har brug for én at tale med. Eller du kan vælge at blive ringet op af en psykolog, som kan ringe til dig mellem kl 10-14. Det er gratis. Måske er det det, du har brug for? Du kan læse mere her: http://www.bornungesorg.dk/ring-mig-op/.
Sorg er svært. Og det kan være svært at se, at man nogensinde får det bedre. Men jeg kan trøste dig med, at du får det bedre! Jo længere tid der går, jo nemmere vil det blive. Selvom det altid vil være trist at tænke tilbage på din lillebror. Han vil altid være en del af dit liv! Jeg tror, at det er vigtigt, at du laver nogle ting du kan lide. Det kunne fx være at gå en lang tur, spille fodbold med klassekammeraterne, se en film du kan lide, finde en god bog på biblioteket eller lytte til noget musik du synes om.
Og så er det rigtig vigtigt, at du giver dig selv lov til at sørge! Jeg synes, at det er rigtig flot af dig, at du har sagt til dine forældre, at du ikke er klar til at de sælger din lillebrors ting endnu. Så har du et sted at være, når du tænker tilbage på alle de gode og sørgelige minder.
Har du prøvet at skrive dagbog? Måske vil det hjælpe dig til, at få nogle af tankerne samlet et sted? Og måske kan det give dig noget ro? Eller du kan lave en mindekasse, så alle minderne om din lillebror er samlet. Du kunne fx skrive noget sjovt han har gjort eller sagt på et stykke papir, og putte den i kassen. Så kan du tage kassen frem, en gang i mellem når du har brug for at mindes din lillebror.
Jeg håber, at brevet her kunne hjælpe dig lidt på vej! Du er altid velkommen til at ringe eller skrive til os igen.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen