Brev
Morfar med kræft
Hej..
Jeg har en storebror der ikke vil tage kontakt med jer så jeg gør det for ham… Jeg har en morfar med kræft i leveren,nyren og hjernen.. Han overlever det ikke, men jeg tager ikke så hårdt på det, men min storebror gør..
Jeg tager ikke hårdt på det fordi at jeg er blevet raget på siden at jeg var lille af ham og kun min veninde ved det.. Jeg vil gerne hjælpe min storebror men ved ikke rigtigt hvordan jeg skal hjælpe ham.. Han går i tiende klasse og sidder næsten og græder sid selv i søvn hver dag.
Jeg kan ikke klare at have en storebror med så stor en smerte. Man kan tydeligt se det på ham at han ikke er som før.. Han har fået fri for skole indtil vores morfar dør fordi at han ikke koncentrere sig godt med ham i tankerne og fordi at han skal være sammen med ham så meget han kan indtil at han dør..
Jeg kunne ikke nå at ringe til jer, men det gør jeg imorgen (onsdag). Vores morfar er i kemo og vil ikke overleve det overhovedet, han får ilt igennem en maske og kan ikke selv stå op. Min mor har sagt op for at hjælpe ham, mormor kan ikke klare det og beskæftiger sig med at undervise i computerteknik..
Min storebror er mit problem, jeg vil gerne have ham i godt humør men ved ikke rigtigt hvordan. Jeg elsker ham jo meget højt og vil helst ikke se ham græde eller bare høre det.. Hjælp mig med at gøre ham glad..
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tak for dit brev. Flot at du har skrevet, fordi du tænker så meget på din storebror, som du skriver. Han er heldig at have en omsorgsfuld søster som dig.
Jeg forstår godt, det er hårdt at se din bror ked af det hele tiden. Det kunne godt lyde til, at din bror har haft et andet forhold til din morfar end dig. Det lyder til, at det for ham har været et stort tab at skulle miste jeres morfar, og når man mister eller skal miste en man holder af, kan det føles som om at verden går i stå, og det kan være helt uoverskueligt at få hverdagen til at hænge sammen i en periode, og det er sikkert derfor, han har fået fri fra skole.
Selvom det er hårdt for din bror lige nu, kan det være en tid, som kan komme til at betyde meget for ham. Han får tid til at være tæt på et menneske, som han holder af. Han kan få snakket med ham og måske spurgt om nogle ting, han gerne vil have svar på osv. Selvom det er hårdt for dig at se på, hvor ked af det han bliver. Man kan tit opleve, at smerten er stor, når man er hos den døende, men den kan være endnu større, hvis ikke han kunne være der.
Jeg tænker, at den bedste støtte, du kan give din bror lige nu, er at være sammen med ham, når han er ked af det og lade det være i orden, at han græder osv. Jeg tror ikke, du lige nu kan gøre ham glad på den måde, som du tænker glad, men du kan gøre ham glad ved at være sammen med ham i sorgen.
Det må også må være en stor belastning for hele familien, når også din mor har fået fri fra arbejde. Din morfar er heldig, at han har en familie, der kan støtte i hans sidste tid. Selvom jeg godt ved, det er en kort periode, kunne det måske være godt for dig at komme lidt ud og opleve noget andet sammen med dine venner - specielt når ikke du føler så meget for din morfar, som jeg godt forstår med de oplevelser, som du beskriver. Det betyder ikke, at du ikke skal være derhjemme, men bare at du kommer lidt ud og samler energi for at kunne være i sorgen derhjemme, som er helt naturlig, de har i din familie. Hvad tænker du mon om det forslag?
Du skriver, at du ikke nåede at ringe til BørneTelefonen, men vil prøve igen. Det tænker jeg ville være godt for dig, for der sidder voksne, som er vant til at snakke med børn og unge om svære ting. Måske kan de komme med nogle andre forslag til, hvordan I kommer bedst gennem tiden med din morfar.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Flere gode råd om Sorgen ved at miste
Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.
Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?
Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.
Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.
Sorg Andre der kan hjælpe dig
Sorglinjen og andre sorgtilbud
Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere
Sorggrupper
Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere
Når far og mor bliver syg
Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide
Svære følelser: hvad kan hjælpe?