Min mor er død

Min mor døde for 7 år siden, og med tiden er hverdagen kommer i gang igen. Jeg savner hende hver evig eneste dag, og det er så hårdt. Jeg har aldrig været ude ved hendes grav. Ikke en eneste gang. Jeg tør ikke. Jeg er bange tror jeg. Er det mig som er underlig? Der er trods alt gået 7 år.

Til alle jer der mister en forældre: Tiden heler sår. Jeg er i stand til at grine, og have det sjpvt. Til sidst vil jeg spørge om der er et sted man kan skrive med andre unge, der også har mistet en forældre. Jeg har virkelig brug for det… Jeg er 16 år gammel

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Mange tak for dit brev, som ærligt beskriver den sorg du gennemlever, men også den optimisme og glæde som med tiden igen bliver en del af hverdagen. Jeg er sikker på at andre i samme situation, kan finde trøst og opmuntring i at læse dit brev.

Du skriver at du ikke har besøgt din mors grav, i de 7 år hun har været død. Jeg synes ikke du er underlig af den grund, men som du selv skriver er du bange. Jeg gætter på, at det du er bange for, er de følelser besøget ved gravstedet vil vække i dig? Måske er du bange for, at din sorg vil blive større, og fylde endnu mere? Hvis du har det bedst med ikke at besøge gravstedet, skal du ikke gøre det, heller ikke for andres skyld. Det kan være, at du har det bedre med, at tænke på din mor og det I har oplevet sammen hjemmefra. Nogen planter en blomst på et bestemt sted i haven, tænder et lys kigger på billeder og taler sammen om gode minder og oplevelser. Man kan også lave en mindebog eller en mindeæske, hvor man kan gemme billeder, ting som kalder minder frem og måske små digte eller historier om noget I har lavet sammen. Det kan også være, at man bare har behov for at fortælle hvordan man har det, hvordan dagen er gået - hvad man nu har på hjertet. Så du behøver ikke nødvendigvis at besøge gravstedet. Kunne det være en mulig måde, at mindes din mor, som vil være noget for dig?

Men det at du nævner at besøge gravstedet, får mig til at tænke, om du måske inderst inde har lyst til, og brug for, at se din mors grav? Hvis det er sådan det forholder sig, kunne du måske følges med en du holder af, når du første gang skal besøge stedet? Mange der mister en de elsker, har stor glæde af at besøge gravstedet, her kan man mindes, man kan lægge blomster og sende tanker, og måske fortælle hvor meget man savner vedkommende, hvordan man har det, hvad man går og laver osv. Jeg ved at mange finder en stor trøst og lindring i sorgen på denne måde. Så måske når du er klar og har mod til det, så kan du besøge din mors gravsted sammen med en du holder af?

Det med at få kontakt til andre som har oplevet det samme som dig, er en rigtig god ide. Den sorg du har levet med i nu 7 år, kan være svær at forstå for nogen som ikke selv har prøvet det. I de fleste kommuner, har man i dag, etableret sorggrupper for børn og unge der har mistet en forælder. Du kan ringe til din kommune og hører om spørge om hvilke muligheder der er.  Kræftens Bekæmpelse har også sorggrupper forbørn og unge. Det er for alle der har mistet, det behøver ikke at være pga. kræft. Du kan læse mere om Kræftens Bekæmpelse Sorggrupper på www.cancer.dk  Her kan man mødes, snakke og bearbejde sin sorg. Jeg er sikker på, at du også via denne vej, kan få mulighed for at skrive med andre unge, hvis du hellere vil det, frem for at mødes.
Du er også altid velkommen til at ringe eller sms'e til BørneTelefonen på 116 111 eller skrive til os på Chatten.

Jeg ønsker dig held og lykke fremover.

Kærlig hilsen

Børnebrevkassen.

Flere gode råd om Sorgen ved at miste

Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.

Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?

Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.

Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.

Sorg Andre der kan hjælpe dig

Sorglinjen og andre sorgtilbud

Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere

Sorggrupper

Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere

Når far og mor bliver syg

Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.