Teenagers tanker og liv under corona

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Det er rigtigt godt, at du har skrevet til os. Jeg kan godt forstå, at denne her tid med Coronanedlukning er en svær tid for dig. Mange andre unge har det lige som dig. Det er nemlig særlig svært for unge ikke at føle sig som en del af et fællesskab.

Der er blevet lukket ned i flere omgange, og denne gang er det lang tid. Fællesskabet med kammeraterne i klassen og på skolen er nu begrænset til at ses bag en skærm. Og i fritiden har I indtil nu kun måttet samles maximum 5.

Det kan give en tom og ensom fornemmelse, når man ikke kan være fysisk sammen med sine venner og mærke fællesskabet. Nogle bliver nærmest deprimerede af det eller får tanker, der kører i ring. Der er ikke nogen at spejle sig i og udvikle sig sammen med, grine og fjolle sammen med eller feste med… Det er heller ikke blevet nemmere at finde en kæreste.

Og jeg tænker, at det er særligt hårdt for dig, fordi du først lige var startet på at leve et ungdomsliv med nye venner, sammenkomster og fester…

Som hos de fleste andre fylder bekymringerne om Coronamutationer meget hos dig. Det får dig til at tænke, at hele din ungdom kommer til at passere forbi, uden at du rigtigt har oplevet den.

Måske kan det hjælpe dig at vide, at de to RNA vacciner (fra henholdsvis Pfizer/BioNTech og Moderna), der indtil nu er blevet brugt i Danmark, også virker på den engelske og den sydafrikanske Covid19 mutation. Desuden er det ikke så svært at tilpasse RNA vacciner, så de virker på nye varianter.

Jeg tænker, at meget vil ændre sig til det bedre, når flere og flere bliver vaccineret, og der opnås flokimmunitet.

Regeringens eksperter regner på, om det er forsvarligt, at de store klasser vender tilbage til skolen, hvis der bliver testet to gange om ugen. Det bliver meldt ud allerede i denne uge.

Selv om vi nok kommer til at leve med restriktioner et stykke tid endnu, tænker jeg, at det vil være et vigtigt skridt i den rigtige retning for jer, at I kan vende tilbage til skolen og opleve fællesskabet der. Det kan måske give os håb for, at nedlukningen ikke kommer til at vare hele jeres ungdom.

Jeg kan godt forstå, at du ikke er parat til at glide over i voksenlivet uden at have fået lov til at være ung. Jeg kan også godt forstå, at du synes, at det er svært at planlægge meget målrettet lige nu.

Hvad ville du have planlagt, som ikke kan lade sig gøre? Og hvorfor tænker du, at du kun har en chance, og at den er ødelagt? Jeg spørger, fordi jeg alligevel forestiller mig, at du stadigvæk kan nå en masse dejlige og sjove ting, før du bliver voksen.

Kan det tænkes, at du kan vende det lidt om og sige til dig selv, at du lige nu kun er 16 år, og fordi du stadig er så ung, så har du mange år at være ung i endnu?

Der er psykologer, der mener, at vi ikke kun skal tilrettelægge hele vores liv efter det, vi venter på at opleve, men øve os på at se værdierne i den situation, vi er i.

Mange unge er vant til at sætte sig mål og rette deres liv ind efter det næste, de skal fx fra folkeskolen til gymnasiet og derfra til højskole eller universitetet og derfra til arbejdslivet. Eller de kan drømme om, at deres venskaber varer evigt, eller at de får en kæreste, som de altid skal være sammen med.

Men selv om vi sætter os mål, har vi ingen garantier for at alt går, som vi planlægger. Det kan være rigtig svært og frustrerende at opdage og leve med, men det kan måske også ændre lidt på vores lyst til at have kontrol med det hele hele tiden.

Coronakrisen kan på den baggrund måske lære os, at vi skal have tålmodighed og tillid til, at det nok skal gå alligevel, selv om vi ikke kan kontrollere alt, eller alting ikke lykkes her og nu. Hvad tænker du om det?

Du skriver ikke, om du har delt dine tanker med dine forældre eller nogle af dine venner. Hvis ikke, så tænk over, hvem du bedst kunne dele dine tanker med. Du vil måske oven i købet opleve, at andre har nogle af de sammen tanker og også har brug for nogle at dele dem med.

Du kan også overveje, om du kan putte flere aktiviteter ind i din hverdag, så bekymringerne om Corona ikke fylder så meget. Du kunne fx gå en tur med nogle af de bedste venner. Man snakker rigtigt godt, når man går tur. Eller I kunne mødes på computeren og spille jeres yndlingsmusik for hinanden eller se en serie. Det kan måske godt give jer en god oplevelse.

Vi har her på hjemmesiden samlet lidt inspiration til at lave en aktivitetsplan, så du kan få en masse gode og meningsfulde aktiviteter ind i din hverdag. På den måde kan det også være, du ikke i så høj grad synes, at du står helt stille i forhold til dine mål: https://bornetelefonen.dk/coronavirus/

Jeg håber, at mit svar giver dig tro på, at det hele snart bliver bedre.

Jeg ønsker dig alt det bedste.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Flere gode råd om Sorgen ved at miste

Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.

Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?

Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.

Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.

Sorg Andre der kan hjælpe dig

Sorglinjen og andre sorgtilbud

Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere

Sorggrupper

Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere

Når far og mor bliver syg

Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.