Brev
Min far er alvorligt syg
Jeg er en pige på 12 år min far er alvorligt syg.
Jeg er tit ked af det. Der taler vi sammen han siger at jeg bare skal leve normalt, men jeg vil gerne gøre så mange ting for min far, men går jo også i skole og er elitegymnast. .
Jeg har ikke sagt noget til mine veninder om han er syg, fordi vi er sådan nogle der altid leger og har det sjovt så vil bare ikke ødelægge den gode stemning vi altid har. Og jeg ved heller ikke hvad jeg skal sige. jeg er bare frustreret over at jeg ikke kan gøre noget.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 12 årige pige,
Tak, for dit brev.
Jeg kan godt forstå, at du bliver ked af det og tænker meget på din far. Det er rigtig godt, at du har skrevet her. Det er nemlig meget vigtigt, at du får talt om dine følelser og tanker.
Det er også vigtigt, at dem omkring dig ved hvordan du har det, så de kan passe på dig.
Det er rigtig godt, at du taler med din far når du er ked af det. Og det er også rigtigt, når han siger, at du skal leve dit liv normalt. Eller så normalt, du nu kan, når din far er syg. Det er jo en stor forandring for jer i familien, som man kan mærke i sine følelser.
Jeg kan godt forstå, at du gerne vil gøre så meget for din far som muligt. Men det er også vigtigt, at din hverdag alligevel er så almindelig som muligt.
Når tingene er genkendelige, altså som de plejer, kan det være lettere at håndtere det svære. I dit tilfælde din fars sygdom.
Du skriver, at du ikke har sagt noget til dine veninder. Og jeg kan godt forstå dig, at du gerne vil have det som et frirum – hvor det virker normalt. Men jeg tror nu alligevel, at det kan være rart for dig, at fortælle én eller et par af dine veninder, at din far er syg. Du kan også fortælle det til din trænere, så de ved, at det ikke er helt som det plejer at være. Det kan være en støtte for dig, uden at det forstyrrer dig i at have de sjovt til træning.
Så kan du også tale med dem, hvis du en dag bliver ked af det. Hvilket er helt normalt og helt ok. Man har brug for steder, hvor man har det sjovt, og nogen gange kan man mærke at man bliver ked af det. Det kan godt svinge på den måde, når man er bekymret for sin far.
Det kan også være, at du og dine forældre skal tale med din lærer om det.
Måske kan din lærer hjælpe dig med at fortælle det til dine klassekammerater, så de ved, at du har ekstra meget at tænke på.
Men det er også vigtigt, at de behandler dig, som de plejer. Så det ikke skal blive mærkeligt for dig. Men det kan være godt, at dine venner ved, hvordan du har det og hvad du tænker på.
Som skrevet, tror jeg på, at det er vigtigt at turde tale med dem omkring dig. Både børn og voksne om, hvad du oplever og hvordan du har det.
Der findes noget der hedder sorglinjen. Dem kan du ringe til på  70 20 99 03, der er åbent fra 17 – 21 hver dag. De har også en hjemmeside: Børn, unge og sorg der kan du se deres muligheder.
Du kan også kigge på Når mor eller far bliver syg
Her kan du se videoer og læse om de følelser man kan få. Det er videoer med børn, som også har haft en mor eller far, der var syg.
Du er også altid velkommen til at ringe eller skrive til os på BørneTelefonen på 116 111, hvis du har brug for en voksen at tale med.
Jeg håber, at du kan søge trøst hos din familie, nogle venner og voksne omkring dig.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen