Brev
MANGE PROBLEMER SOM 10 årig. HJÆLP MIG!!!!
Kære BørneTelefonen
Jeg føler mig virkelig ensom.
Min bedste ven skal skifte skole i 7 klasse, men det må jeg ikke. Min mor siger at jeg har masser af venner, men sådan føler jeg det ikke. Jeg føler at alle holder mig udenfor feleskabet.
Jeg har 3 at lege med i frikvartererne, tit kun 2. Men den ene skal skifte skole om et og et halvt år, så jeg når bare at kunne lide hende mere, så jeg vil savne hende mere, det er virkelig hårdt for mig.
Næsten ingen af pigerne i klassen vil være sammen med mig, i vores fritid, og i vores klasse er det lidt som om at det er forbudt at lege med det andet køn, hvis det ikke er en fælles leg.
Jeg har også problemer med at sove, jeg har kigget lidt på jeres hjælpe hint, og på nogen andre hjemmesider, med det hjælper ikke lige meget hvad. Min mor synes også jeg skal komme til lægen fordi hun tror atvjeg har problemer med maven, fordi jeg hele tiden er sulten, jeg går sulten i seng, og er sulten i skolen.
Jeg tænker bare-hvordan kan jeg få det til at stoppe. BOM svaret dukker op i mit hoved-jeg vil af med mit liv.
HJÆLP MIG!!!!!!! Jeg er kun 10 år. Er det muligt at have så mange problemer???
Hilsen pigen der har mange problemer.
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 10 år
At være rigtig glad for en person og vide, at de snart flytter kan føles som at gå rundt med en bombe indeni, der tikker og bare venter på at springe. Det kan være svært for andre, at forstå hvordan du har det. Alligevel kan det påvirke både din søvn og din sult.
Du kan være ekstra sulten enten fordi du vokser, eller fordi din fordøjelses ikke fungere som den skal, eller måske fordi maden hjælper dig til IKKE at mærke bekymringerne.
Mad bliver tit brugt til at ligge låg på noget, der er svært at mærke eller være i. Maden får desværre bare ikke det der er svært til at forsvinde. Om det er det ene eller andet synes jeg, at det er en god idé at tage til lægen, som din mor forslår. Det kan også være en måde, at finde ud af hvad der kunne hjælpe dig lige nu.
Jeg tror det kan hjælpe dig og give dig noget ro at med at tale med nogen om ensomhed og din sorg omkring din veninde. Det hjælper at sige ting højt.
Sige det til nogen du stoler på og er trygge ved. Så kan du måske også mærke, at du ikke er alene. Tit er det svært selv at finde på nye ideer til, hvad man kan gøre anderledes for at få det bedre.
Jeg ved ikke om du har nogen du er trygge ved og har lyst til at tale med? Det kunne være noget familie, en lærer eller en anden voksen du synes er god at tale med. Du er også altid velkommen til at ringe ind til BørneTelefonen på 116111 og tale med en voksen, der gerne vil lytte og komme med gode råd. Det kan være et godt sted at starte.
Jeg håber du har mod på at finde ud af, hvad der får den indre bombe til at tikke, så du kan få hjælp til at få den stoppet så du kan få noget ro og blive glad igen.
Kærlig hilsen BørneTelefonen