Brev
kan ikke stoppe
Hej børnetelefonen
Jeg er en pige på 12 der har det godt men nogle gange bryder jeg ud i nogle voldsomme andfald hvor jeg ikke kan stoppe med at græde. Der er ikke sket noget men alt kan sætte gang i det. Jeg kan ikke stoppe før jeg falder i søvn fordi jeg bliver så udmattet af at græde. Jeg græder flere timer i træk og der er intet der gør mig glad. På det sidste er det også begyndt at gøre ondt i brystet når jeg græder. Ikke sådan ondt at jeg føler jeg er kommet til skade men mere at jeg føler mig helt knust.
Pigen på 12
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12.
Mange tak for dit brev. Hvor er det godt, du skriver ind, og hvor er du god til at sætte ord på dine tanker.
Der er mange, der oplever, at man lige pludselig kan begynde at græde. Der behøver ikke altid være en bestemt grund.
Det kan alligevel være meget godt at tænke over, om der er bestemte tidspunkter, hvor man altid bliver ked af det. Hvis man ved, hvorfor man græder, så kan det også være nemmere at få hjælp til at stoppe. Kan du følge mig i det?
Måske kan du tænke over, om det er, når du er alene? Når du ser noget bestemt i fjernsynet? Når du tænker på din familie? eller noget helt andet.
Det er ikke altid muligt at finde en årsag. Ting man har oplevet for lang tid siden, kan godt spille ind og påvirke ens krop på et senere tidspunkt i livet. Selvom man måske ikke engang rigtig ikke kan huske, hvad der skete engang. Kroppens måde at opføre sig på, kan også være påvirket af hormoner, og hvor man er i sin udvikling.
Jeg tænker på, om du har talt med nogen om, at du græder? Har du fortalt nogen, at du bliver ked af det? Vi ved nemlig inde hos BørneTelefonen, at det kan hjælpe at tale med en voksen om sine følelser. Hvem har du, som du ville kunne tale med?
Det kunne fx være en forælder, en bedsteforælder, en lærer, en moster eller en helt anden.
Måske er det ikke helt så nemt for dig, at få fat på en voksen – du kan fortælle det til. Der kan være mange grunde til. Måske tænker du, at det ikke vil hjælpe dig at fortælle om . Du har måske dårlige erfaringer med at fortælle om de ting, du vil have hjælp til.
Måske føles det’ forkert’ og akavet, at din krop opfører sig sådan – og derfor er det svært at tale om. Måske er du bange for at gøre de voksne bekymrede.  Der kan være mange forskellige grunde.
Hvis det er svært at sige højt, så kan du skrive det i en sms eller et brev. Det ved vi har hjulpet mange andre børn. Du er meget velkommen til at bruge BørneTelefonens skabelon her: skriv det.
En anden mulighed er at tage fat i sundhedsplejersken eller skolepsykologen på din skole. Måske du kan høre din lærer, om det er en mulighed?
Du kan også lave en lille øvelse. Den går ud på, at du skriver en liste med ting, du godt kan lide. Den kunne fx se sådan her ud:
• Tage et varmt bad.
• Se Friends på Netflix.
• Læse en god bog.
• Gå en tur.
• Høre Justin Bieber.
• Spille Roblox.
Tingene på listen er selvfølgelig bare eksempler. Du kan putte lige de ting ind, som du godt kan lide at lave. Når du så bliver ked af, så vælger du en tilfældig ting på listen, som du vil lave. På den måde kommer du måske til at tænke på noget andet. Måske det kan gøre, at du ikke græder så længe og meget. Kunne du forestille dig at prøve det?
Jeg håber meget, du kan bruge mit svar. Ellers er du meget velkommen til at skrive eller ringe til BørneTelefonen på 116111. Vi vil meget gerne lytte og hjælpe.
Kærlig hilsen BørneTelefonen.